فرایند خرید وفروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و اینترنت را تجارت الکترونیک می نامند.
انواع تجارت الکترونیک را می توان ار حیث تراکنش ها به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آن ها عبارتند از :
- ازتباط بنگاه و بنگاه ( B2B) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که طرفین معامله بنگاه ها هستند.
- ارتباط بنگاه و مصرف کننده( B2C) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکت ها و مشتریان می باشد.
- ارتباط مصرف کننده ها و شرکت ها( C2B) : در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده ها و خدمات خود را به شرکت ها می فروشند.
- ارتباط مصرف کننده با مصرف کننده( C2C) : در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف کنندگان است.
- ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی( B2A) : که شامل تمام تعاملات بین شرکت ها و سازمان های دولتی می باشد. پرداخت مالیات ها و عوارض از این قبیل معاملات محسوب می شود.
- ارتباط بین دولت و شهروندان( G2C) : الگویی بین دولت و توده مردم می باشد که شامل بنگاه های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می باشد. این الگو یکی از مؤلفه های دولت الکترونیک می باشد.
- ارتباط بین دولت ها( G2G) : این الگو شامل الگوهای تجاری بین دولت ها در زمینه های شبیه واردات و صادرات می باشد.
البته باید گفت که انواع ارتباطات ذکر شده کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی که تأکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می آیند.
منبع: مدیران ایران