چکیده
با توجه به تغییر و تحولات سریع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، کارآفرینان و مدیران مخاطره جو نیاز به تغییر مداوم و نوآوری در مدل کسب و کار سازمان خود دارند که پیش نیاز آن شناخت مولفه های مدل کسب و کار می باشد. از این رو در این مقاله از استراتژی های پژوهشی تحلیل محتوا و پیمایشی و نیز آزمون های آماری آنتروپی شانون، توزیع دوجمله ای و فریدمن استفاده گردید تا مجموعه کامل و پذیرفته شده ای از مولفه های مدلهای کسب و کار تبیین گردد، به نحوی که اولاً دانش جدیدی به این حوزه افزوده شده و ثانیاً مدیران سازمانها بواسطه مولفه های پیشنهادی قادر گردند درک بهتری از سازمان خود بدست آورده وامکان ارزیابی و تغییر مدل کسب و کارشان فراهم گردد. براساس نتایج بدست آمده مدل درآمدی، مدل ارزش و مدل فعالیت ها سه مولفه اصلی از ۱۵ مولفه شناسایی شده برای مدل های کسب و کار الکترونیکی می باشند. از این رو توجه به آنها در ارزیابی و تغییر مدل کسب و کار الزامی خواهد بود.
نویسندگان: ایوب محمدی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
تبیین مولفه های اصلی مدلهای کسب و کار الکترونیکی براساس رویکرد سیستمی
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی عوامل مؤثر بر گسترش و استفاده از خدمات الکترونیک در صنعت گردشگری( موردمطالعه استان اردبیل)
مطلب بعدیمدلسازی نوآوری محوری و بازارمحوری خدمات الکترونیک بانکها با استفاده از مدل ترکیبی FAHP، FTOPSIS و تئوری امکان