چکیده
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزونبر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارها تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزلۀ یک مشخصۀ اجتماعی، نیرویی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیت کسبوکارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر پایداری کسبوکارهای اینترنتی با میانجیگری شاخص قصد کارآفرینانه است. روش این پژوهش از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که از درگاه بانک ملت خرید و فروش اینترنتی انجام میدهند که با محاسبۀ فرمول کوکران، ۱۵۰ شرکت با روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک با ابزار پرسشنامه ارزیابی شدند. برپایۀ نتایج بهدستآمده، پایداری کسبوکارهای اینترنتی تابعی از ابعاد اجتماعی است که نیازمند نوعی شرایط اجتماعی است. در میان شاخصهای سهگانۀ شبکههای اجتماعی، شاخص منابع اجتماعی اطلاعات بیشترین تأثیر را بر پایداری کسبوکارهای اینترنتی دارد؛ در حالیکه شاخص محتوای روابط اجتماعی بیشترین تأثیر را بر قصد کارآفرینانه دارد.
نویسندگان : مه لقا ایرانی , محمد حقیقی
منبع : نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات
تأثیر شبکههای اجتماعی بر پایداری کسبوکارهای اینترنتی (با تأکید بر نقش میانجی قصد کارآفرینانه در شرکتهای اینترنتی درگاه بانک ملت)
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیبررسی امنیت در سیستمهای اطلاعاتی توسعهیافته با روش معماری سرویسگرا(SOA)
مطلب بعدیارائهی مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستمهای ارائهدهندهی خدمات بانکداری اینترنتی (پیمایشی پیرامون بانک ملت)