چکیده
در عصر داناییمحوری، دانش ارزشمندترین سرمایهی سازمانهای پیشرو و مدیریت دانش نیز، مهمترین وظیفه آنها بهشمار میرود. یکی از اقدامات اصلی فرایند مدیریت دانش، خلق دانش است که تأثیر بسیار تعیینکنندهای در ارتقای توان نوآوری و درنتیجه، موفقیت و رقابتپذیری سازمانهای دانشبنیان دارد. میزان خلق دانش جدید در سازمان نیز تا حدود زیادی به توان و تمایل افراد برای مشارکت فعالانه در اقدامات مدیریت دانش بستگی دارد و توانمندسازی کارکنان نیز تأثیر قابل توجهی بر توسعهی این قابلیتها دارد. از اینرو، پژوهش حاضر به بررسی این مسئله میپردازد که ابعاد توانمندسازی روانشناختی چگونه و تا چه میزان بر ارتقای ظرفیت خلق دانش در سازمان تأثیر میگذارند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری آن نیز شامل مدیران و کارشناسان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران به تعداد ۹۵۰ نفر است که با نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شده و ۲۷۴ نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که همه ابعاد توانمندسازی روانشناختی بر ظرفیت خلق دانش در سازمان تأثیری معنادار و مثبت دارند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
نویسندگان: ناصر عسگری , مهدی خیراندیش , مهرداد غلامی , مریم خلعتبری معظم
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعهی ظرفیت خلق دانش در سازمان
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیمدل انتخاب نرمافزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر رویکرد تاپسیس فازی
مطلب بعدیارائهی مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوریاطلاعات در سازمانهای تولیدی