چکیده
این پژوهش به دنبال بررسی نقش توانایی جذب و فرهنگ سازمانی در موفقیت اجرای IS است. با توجه به اهمیت یادگیری و جذب اطلاعات در فضای به شدت رقابتی امروزی، ایجاد سازمانها و کسبوکارهای مبتنی بر سیستمهای اطلاعات لازمه موفقیت برای رسیدن سریعتر به اهداف است. برای استفاده کارکنان و سازمان از اطلاعات جدید نیاز به افزایش توانایی جذب در سازمان، امری ضروری و اجتنابناپذیر است. توانایی جذب، توانایی سازمان در شناسایی ارزش اطلاعات جدید، کسب، درک و بهکارگیری آنها برای دستیابی به اهداف سازمان است. توانایی جذب، بعد جدیدی از یادگیری و خلاقیت است که شامل دانش مدیریتی و کانالهای ارتباطی و روابط آنها در بهکارگیری و اجرای سیستمهای اطلاعات است. در این پژوهش، فرهنگ سازمانی مؤثر بر توانایی جذب را بررسی کردهایم. دادههای پژوهش از میان شرکتهای تولیدی قطعات خودروی مستقر در سطح استان گیلان گردآوری شدهاند که حجم نمونه در مجموع تعداد ۲۲۷ نفر از شرکتهای مختلف محاسبه شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده که اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای سنجش روابط متغیرها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، فرهنگ سازمانی و توانایی جذب، رابطهای مستقیم و تأثیری مثبت بر روی موفقیت اجرای IS دارند.
نویسندگان : محمد رحیم رمضانیان , نرجس بساق زاده
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
تأثیر توانایی جذب و فرهنگ سازمانی بر موفقیت اجرای IS در شرکتهای تولیدی قطعات خودروی استان گیلان
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیمدل ارزیابی فرایند مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای تجاری خصوصی کشور
مطلب بعدیطراحی یک سیستم خبره تصمیمیار برای کمک به فرآیند ایجاد استراتژی مدیریت دانش