چکیده
جدید بودن تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در دنیا، و از طرفی بهدلیل محدودیتهای ذاتی سیستمهای رسانهای و خبری سنتی مانند: روزنامه و نشریات، رادیو و تلویزیون، به جهت تعاملی بودن آن، انتشار اخبار و اطلاعات در بستر اینترنت از جایگاه ویژهای برخوردار شده است. اما ممکن است گاهی استفاده از اینترنت، دستاندرکاران رسانهها را به اهداف پیش-بینی شده و مورد انتظار نرساند؛ زیرا هر رسانه، برای برآورده ساختن اهداف خاصی مناسب است. بهطوری که گاهی استفاده از اینترنت و گاهی هم استفاده از رسانههای جمعی میتواند مفید باشد. در این مقاله سعی شده است با استفاده از فرآیندهای احتمالی و با انطباق دادن مدل شیوع با رفتار رسانههای جمعی و همچنین با ارایه روش ریاضی جدید برای تحلیل رفتار اینترنت درخصوص انتشار اخبار در بستر زمانی، رفتار رسانهها تحلیل و بررسی شود. بدین منظور عواملی همچون: میانگین تعداد افرادی که پس از گذشت زمان t خبر را میشنوند، میانگین زمانی که طول میکشد تا n نفر خبر را بشنوند و سایر پارامترهای مهم در رسانه بررسی و مطالعه شده است. این پارامترهای مهم، ارزیابی و انتخاب رسانهها را بسیار سهل و آسان میکند.
نویسندگان : سید غلامرضا جلالی نائینی , سعید یعقوبی فاطمه پورداداشی کماچالی
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات