چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان همراستایی قابلیتها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزیتهای هوش تجاری براساس مدل بلوغ گارتنر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی بهشمار میرود و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را ۱۴۹ شرکت کوچک و متوسط شکل داده است که براساس جدول مورگان با روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای با حجم ۱۰۸ شرکت انتخاب شد و درنهایت با جمعآوری ۱۰۰ پرسشنامه از این شرکتها، مدلسازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش بهکار برده شد. نتایج نشان میدهد میان قابلیتهای هوش تجاری و اجزای آن رابطۀ معنادار وجود دارد و متغیر تعدیلکنندۀ سطوح بلوغ هوش تجاری، در این زمینه تأثیری ندارد. همچنین تنها میان قابلیتهای هوش تجاری و مزیتهای آن رابطۀ مستقیم وجود دارد و متغیر میانجی اجزای هوش تجاری، نمیتواند رابطۀ غیرمستقیمی میان قابلیتهای هوش تجاری و مزیتهای هوش تجاری برقرار کند، از این رو هیچ رابطۀ معناداری میان اجزای هوش تجاری و مزیتهای آن مشاهده نشد.
نویسندگان: سمیه بخشنده ، محمد حسین رحمتی
جهت دریافت فایل pdf کامل مقاله اینجا کلیک فرمائید.
منبع: پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات