چکیده
سازمانها با این سؤال اساسی روبهرو هستند که چه رابطهای بین سطح استفاده از هر بُعد تدارکات الکترونیکی و نتایج عملکرد سازمان وجود دارد و چگونه میتوان به سطوح بهینه در بهکارگیری ابعاد دست یافت؟ در این پژوهش ابعاد تأثیرگذار تدارکات الکترونیکی، از ادبیات پیشین که تاکنون تمایل بهمفهوم استفادهی تکبُعدی داشتهاند، استخراج و تأثیر همزمان آنها بر عملکرد سازمان بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پایایی آن از روش آلفای کرونباخ و روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی اندازهگیری شده و روایی محتوا، اعتبار صوری دارد. از بین سیصد شرکت برتر ایرانی بهعنوان جامعهی آماری، ۱۷۷ شرکت پاسخگو، بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند و برای سنجش روابط علّی همبستگی از انواع آزمونهای پارامتریک، شامل دستگاه رگرسیون چندمتغیّره، تحلیل مسیر و تحلیل عاملی و آزمون تی تکنمونهای استفاده شده است. نتایج پژوهش بهخوبی تأثیر ابعاد حجم، تنوع، وسعت و عمق تدارکات الکترونیکی بر عملکرد سازمانی را از طریق تأثیر بر کاهش هزینه، کارایی داخلی، کارایی مدیریتی و بهبود هماهنگی بیانکرده و خلأ موجود در این زمینه را از بین میبرد.
نویسندگان : نسترن حاجی حیدری , فرهاد اسحاقی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی همزمان تأثیر ابعاد چندگانهی تدارکات الکترونیکی بر عملکرد سازمانی در مطالعهی سیصد شرکت برتر ایرانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیتبیین تأثیرات گسترش نفوذ ICT بر توسعه اجتماعی
مطلب بعدیشناسایی و بررسی مسائل و مشکلات معماری سازمانی در شرکتهای منتخب ایرانی: پژوهشی ترکیبی