چکیده
امروزه یکی از فرصتهایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار مراکز آموزشی قرار داده، بهرهگیری از آموزش الکترونیکی است. از آنجاکه این شیوه آموزش، رفتهرفته به یک صنعت تبدیل شده است، بنابراین مفاهیم ارزش، خلق ارزش و زنجیره ارزش در آموزش سنتی نیاز به بازنگری و بهروزرسانی براساس اجزای تشکیلدهنده یک سیستم آموزش الکترونیکی دارد. در این پژوهش با هدف ارائه یک مدل بهینه زنجیره ارزش، ضمن بررسی مقایسهای مدلهای زنجیره ارزش موجود در آموزش سنتی و الکترونیکی، شاخصهای مهم یک مدل زنجیره ارزش ایدهآل، از مرحله نیازسنجی تا ارزیابی نهایی دورههای الکترونیکی استخراج شد و با استفاده از ابزار مصاحبه، از زوایای گوناگون و با طرح ۵۹ سؤال در سه بخش کلی تحلیل و طراحی، اجرا و ارزیابی در جامعه پژوهشی متشکل از دانشجویان بهعنوان مشتری، اساتید، کارشناسان، مدیران، تأمینکنندگان و تولیدکنندگان محتوا در دانشگاه مورد مطالعه، نظرسنجی شد. در پایان، براساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، مدل زنجیره ارزش بهینه و کاربردی برای استفاده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی متقاضی ورود به عرصه آموزش الکترونیکی ارائه شده است.
نویسندگان: سعیده منصوری, کاترین ریاضی
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی مدلهای زنجیره ارزش در صنعت آموزش الکترونیکی و ارائه مدل بهینه (مطالعه موردی: یکی از دانشگاههای تهران)
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارزیابی بلوغ سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار (مطالعهی موردی چندگانه: برید سامانهی نوین، سیستمهای کاربردی کاسپین و سپهر اندیشهی جوان)
مطلب بعدیشناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری
مطالب مشابه
-
تعیین عوامل مؤثر برتوسعۀ آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی جهرم
-
بررسی میزان کاربست اخلاق و شایستگیهای حرفهای توسط اعضای هیأت علمی آموزش های مجازی(مورد کاوی: دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان)
-
بررسی موانع توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای جامع دولتی و ارائۀ راهکارهای مناسب: پیمایشی پیرامون دانشگاه تهران