چکیده مقاله:
پژوهش حاضر که به هدف بررسی تازگی اطلاعات فارسی انجام شده است، می کوشد تا سرعت نمایهسازی روزنامههای فارسی را در سه موتور کاوش گوگل، یاهو و بینگ مطالعه و مقایسه کند. این پژوهش به روش وبسنجی انجام شده و جامعه آن را کلیه روزنامههای فارسی پیوسته تشکیل می دهد. نمونه پژوهش به روش هدفمند شناسایی شد و شامل آن دسته از روزنامههای فارسی زبان بود که فهرست آنها در پایگاه «مگ ایران» آمده و نسخه الکترونیکی آنها به طور منظم بر وبسایت مربوطه منتشر میشود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد موتور کاوش گوگل به لحاظ سرعت روزآمدسازی روزنامههای فارسی رتبه بالاتری نسبت به موتورهای کاوش یاهو و بینگ دارد. علاوه بر این، گوگل به طور کلی از الگوی روزآمدسازی منظمتری پیروی میکند. دو موتور کاوش یاهو و بینگ نه تنها از سرعت کمتری نسبت به گوگل برخوردارند، بلکه الگوی روزآمدسازی نامنظمتری دارند. دو موتور کاوش یاهو و بینگ به لحاظ سرعت روزآمدسازی تفاوتی با یکدیگر ندارند. این پژوهش برای نخستین بار وضعیت نمایهسازی روزنامههای فارسی زبان را در موتورهای کاوش وب مورد بررسی قرار داد و نشان داد که جستجوگرانی که به کمک موتورهای کاوش به این روزنامهها دست مییابند، در گوگل از بخت بالاتری برای دستیابی به نسخه روزآمد این روزنامهها برخوردارند.
نویسندگان: مریم یقطین ، زهره هنرجویان ، هاجر ستوده
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی تازگی اطلاعات فارسی: مطالعه موردی روزنامههای فارسی نمایه شده در پایگاههای گوگل، یاهو و بینگ
۱۳۹۴-۰۷-۱۴مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیشناسايی و رتبه بندی عوامل ريسک رايانش ابری در سازمان های دولتی
مطلب بعدیابهام زدايی واژگانی صفات مبهم در ترجمه ماشينی: بررسی پيکره بنياد