Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

بررسی تأثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی (پیمایشی پیرامون دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران)

بررسی تأثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی (پیمایشی پیرامون دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران)

چکیده
مطالعات پیشین در زمینۀ تجارت الکترونیک نشان داده­اند که خصوصیات مصرف‎کنندگان، از مهم­ترین عوامل در پذیرش خرید اینترنتی از سوی آنان است. البته اکثر مطالعات در این حوزه، بر یک محصول یا محصولات مشابه تمرکز داشته­اند و تأثیر تنوع محصولات در پذیرش خرید اینترنتی نادیده گرفته شده است. برای مقابله با چنین محدودیتی، پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی تأثیر انواع مختلفی از محصولات بپردازد. برای این امر از طبقه‎بندی «پترسون» استفاده شده که برای طبقه‎بندی کالاها و خدمات ارائه‎شده در فضای وب طراحی شده است. این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. داده­های آن با استفاده از ابزار پرسش‎نامه، در نمونه­ای به تعداد ۲۳۱ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران گردآوری شده است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می­دهد که خصوصیات مصرف‎کنندگان بر اساس کالاها و خدمات گوناگون، تأثیر متفاوتی دارد. پذیرش نوآوری در حوزۀ فناوری اطلاعات، خودکفایتی اینترنتی، ادراکات از امنیت وب، نگرانی­های حریم خصوصی و درخور بودن محصول، ویژگی­هایی هستند که بر اساس نوع کالا یا خدمات، بر نگرش افراد به پذیرش خرید اینترنتی آنان تأثیرگذارند.
نویسندگان : طهمورث حسنقلی پور , مجتبی امیری , فرناز السادات فهیم , امیرحسین قادری عابد
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *