چکیده
مطالعات پیشین در زمینۀ تجارت الکترونیک نشان دادهاند که خصوصیات مصرفکنندگان، از مهمترین عوامل در پذیرش خرید اینترنتی از سوی آنان است. البته اکثر مطالعات در این حوزه، بر یک محصول یا محصولات مشابه تمرکز داشتهاند و تأثیر تنوع محصولات در پذیرش خرید اینترنتی نادیده گرفته شده است. برای مقابله با چنین محدودیتی، پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی تأثیر انواع مختلفی از محصولات بپردازد. برای این امر از طبقهبندی «پترسون» استفاده شده که برای طبقهبندی کالاها و خدمات ارائهشده در فضای وب طراحی شده است. این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. دادههای آن با استفاده از ابزار پرسشنامه، در نمونهای به تعداد ۲۳۱ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران گردآوری شده است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که خصوصیات مصرفکنندگان بر اساس کالاها و خدمات گوناگون، تأثیر متفاوتی دارد. پذیرش نوآوری در حوزۀ فناوری اطلاعات، خودکفایتی اینترنتی، ادراکات از امنیت وب، نگرانیهای حریم خصوصی و درخور بودن محصول، ویژگیهایی هستند که بر اساس نوع کالا یا خدمات، بر نگرش افراد به پذیرش خرید اینترنتی آنان تأثیرگذارند.
نویسندگان : طهمورث حسنقلی پور , مجتبی امیری , فرناز السادات فهیم , امیرحسین قادری عابد
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
بررسی تأثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی (پیمایشی پیرامون دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران)
۱۳۹۴-۰۶-۳۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیمدلی برای اولویتدهی عوامل مدیریت دانش در بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری (مطالعه موردی: بانک سپه)
مطلب بعدیشناسایی موانع مدیریت دانش برای چهار نوع فرایند کسبوکار