چکیده
همراستایی فناوریاطلاعات در کسبوکار، عملکرد و اثر بخشی فناوریاطلاعات بهکار گرفتهشده در کسبوکار سازمان را افزایش داده، اهداف، استراتژیها، منابع، یکپارچهسازی، سرمایهگذاری و سایر عوامل مرتبط در کسبوکار را بهبود میبخشد. تاکنون مدلهای همراستایی مختلفی بیان شدهاند که به کسبوکار سازمانها کمک کنند تا فناوریاطلاعات را آنچنان که با کسبوکارشان همراستا باشد، بهکارگیرند و منافع آن را افزایش دهند. هر یک از این مدلها، شاخصها و معیارهایی که از دید خود اهمیت داشتهاند را بررسی کردهاند. مدلهای معروف و پرکاربردی که نقش فناوریاطلاعات در کسبوکار یا یک سازمان را از جهت استراتژیک، همراستایی، عملیاتی، کاربردی و سایر ابعاد فناوریاطلاعات در کسبوکار را مطرح کردهاند بررسی و با مقایسه تطبیقی این مدلها به استخراج شاخصهای آنها پرداخته میشود. پس از تجمیع شاخصها، اشتراک و همپوشانی آنها حذف و الگویی مفهومی بهدست آورده خواهد شد که شاخصهای همراستایی را بهصورت جامعتری از هر یک از مدلها بیان میدارد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است و در ارزیابی میزان همراستایی، نمونهگیری تصادفی از کارشناسان سازمان صندوق بازنشستگی نفت و برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده خواهد شد. نتایج پژوهش بیان کننده مدلی مفهومی است که میزان همراستایی فناوریاطلاعات در سازمان را بهوسیله چهار شاخص اصلی و متغیرهای آشکار هر شاخص، قابلاندازه گیری میکند و بهصورت کمی عددی را برای همراستایی نمایش میدهد تا سازمانها به کمک این مدل همراستایی خود را اندازهگیری کرده، بتوانند مقدار آنرا افزایش دهند.
نویسندگان: علیرضا علیاحمدی, داود کریمزادگان مقدم, حمیدرضا ایزدبخش, رضا قورچیان
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارزیابی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در کسب و کار بر اساس شاخصهای تجمیعی، پیمایشی پیرامون سازمان صندوق بازنشستگی نفت
۱۳۹۴-۰۷-۰۵مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارزیابی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در سازمانهای ارائه دهندهی خدمات الکترونیک با استفاده از تکنیک AHP فازی
مطلب بعدیکاربرد هوش تجاری به عنوان یک تکنولوژی اطلاعات استراتژیک در بانکداری: بازرسی و کشف تقلب