چکیده
در این نوشتار ابزاری ساده و منعطف معرفی میشود که میزان بلوغ سازمان در همراستایی استراتژیک میان IT و کسبوکار را اندازهگیری میکند. این ابزار که بر اساس مدل بلوغ همراستایی استراتژی (SAMM) لوفتمن طراحی شده است، در شرکتهای برید، کاسپین و سپهر برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور ۳۶ پرسشنامه در میان مدیران فناوری اطلاعات توزیع شد و درنهایت برای بهدستآوردن سطح دقیق بلوغ سازمانی، از گروه کانونی بهره برده شد، برای انجام این کار نشستی با حضور ۱۳ نفر از مدیران ارشد این سه سازمان برگزار شد و درجهی بلوغ همراستایی آنها تعیین شد. نتایج نشان داد که این شرکتها از نظر بُعد مشارکت و ارتباطات وضعیت مناسبی دارند؛ ولی از لحاظ نحوهی ادارهی امور، وضعیت چندان مناسب نیست. همچنین سطح بلوغ شرکتهای، برید، کاسپین و سپهر، بهترتیب برابر سطح سوم، دوم و دوم ارزیابی شد.
نویسندگان: امیر مانیان, محمد موسی خانی, علی زارع میرکآباد
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارزیابی بلوغ سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار (مطالعهی موردی چندگانه: برید سامانهی نوین، سیستمهای کاربردی کاسپین و سپهر اندیشهی جوان)
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیشناسایی تقلب در کارتهای بانکی با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی
مطلب بعدیبررسی مدلهای زنجیره ارزش در صنعت آموزش الکترونیکی و ارائه مدل بهینه (مطالعه موردی: یکی از دانشگاههای تهران)