چکیده
اعتماد یکی از مهمترین مؤلفهها برای گسترش و توسعۀ بانکداری الکترونیکی است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در بانکداری الکترونیکی در چارچوب ارائۀ یک مدل مفهومی است. با توجه به رشد روزافزون بانکداری الکترونیک در کشور، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در این سیستم بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل مشتریان شعب بانک ملی استان آذربایجان غربی است. پرسشنامۀ پژوهش در بین دویستوچهل نفر از اعضای جامعۀ آماری توزیع شد که دویستوسه نفر به آن پاسخ دادند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل ۸۰/۸ استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که متغیرهای مستقل پژوهش، شامل آشنایی با بانکداری الکترونیکی، تمایل به اعتماد، اطمینان ساختاری و شهرت بر متغیر واسطهای عقاید اعتمادساز و متغیر عقاید اعتمادساز بر متغیر وابستۀ اعتماد به بانکداری الکترونیکی تأثیر میگذارند. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفادۀ مدیران ارشد بانکهای دولتی و خصوصی کشور در حوزۀ بانکداری الکترونیکی قرار گیرد.
نویسندگان : جمشید سالار , ابوالقاسم ابراهیمی
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائۀ مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر اعتماد در بانکداری الکترونیکی: پیمایشی پیرامون بانک ملی استان آذربایجان غربی
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیشناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری پیشرو(بانکداری خصوصی و دولتی)
مطلب بعدیسنجش میزان تأثیر رویکرد قابلیت بر توسعهی دولت الکترونیکی