Search
۱۴۰۳-۰۹-۰۲
  • :
  • :

ارائۀ مدلی برای ارزیابی تکنولوژی‎‎های ارتباطی در صنعت ارتباطات سیار

ارائۀ مدلی برای ارزیابی تکنولوژی‎‎های ارتباطی در صنعت ارتباطات سیار

چکیده
در دهه‎های­ اخیر، به‎دلیل افزایش رقابت میان سازمان‎ها در توسعۀ محصولات، خدمات و بازارهای جدید، نرخ ایجاد و توسعۀ­ تکنولوژی­های نوین به‎شدت افزایش یافته است. در چنین شرایط رقابتی، چالش اصلی شرکت‎ها، توسعه یا کسب تکنولوژی‎های صحیح براساس اهداف سازمان­ است. از این رو مطالعه پیش رو تلاش دارد بر اساس مدل پیشنهادی خود که با استفاده از یک روش پژوهش آمیخته به‎دست‎آمده است، مقیاسی را برای ارزیابی تکنولوژی‎‎ها در صنعت ارتباطات سیار معرفی کند. در این پژوهش مدل اولیه برمبنای مرور ادبیات مدیریت تکنولوژی‎ و انجام مصاحبه‎های نیمه‎ساختاریافته با مدیران ارشد تکنولوژی‎ بیان می‎شود. سپس با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی اعتبار مدل و مقیاس نهایی سنجیده می‎شود. یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد که ابعاد فنی، دانش تکنولوژی‎، بازار، استراتژیک و مالی با ارزیابی تکنولوژی‎‎های ارتباطی در صنعت ارتباطات سیار ایران، همبستگی دارد. در این میان بُعد معیارهای دانش تکنولوژی‎ حائز بیشترین اهمیت است و پس از آن ابعاد معیارهای استراتژیک و بازار قرار دارند.
نویسندگان : عرفان حاجی آخوندی , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی , حسین رحمانی یوشانلوئی , محمد میرکاظمی مود
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *