چکیده
در دهههای اخیر، بهدلیل افزایش رقابت میان سازمانها در توسعۀ محصولات، خدمات و بازارهای جدید، نرخ ایجاد و توسعۀ تکنولوژیهای نوین بهشدت افزایش یافته است. در چنین شرایط رقابتی، چالش اصلی شرکتها، توسعه یا کسب تکنولوژیهای صحیح براساس اهداف سازمان است. از این رو مطالعه پیش رو تلاش دارد بر اساس مدل پیشنهادی خود که با استفاده از یک روش پژوهش آمیخته بهدستآمده است، مقیاسی را برای ارزیابی تکنولوژیها در صنعت ارتباطات سیار معرفی کند. در این پژوهش مدل اولیه برمبنای مرور ادبیات مدیریت تکنولوژی و انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران ارشد تکنولوژی بیان میشود. سپس با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی اعتبار مدل و مقیاس نهایی سنجیده میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابعاد فنی، دانش تکنولوژی، بازار، استراتژیک و مالی با ارزیابی تکنولوژیهای ارتباطی در صنعت ارتباطات سیار ایران، همبستگی دارد. در این میان بُعد معیارهای دانش تکنولوژی حائز بیشترین اهمیت است و پس از آن ابعاد معیارهای استراتژیک و بازار قرار دارند.
نویسندگان : عرفان حاجی آخوندی , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی , حسین رحمانی یوشانلوئی , محمد میرکاظمی مود
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائۀ مدلی برای ارزیابی تکنولوژیهای ارتباطی در صنعت ارتباطات سیار
۱۳۹۴-۰۶-۲۸مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیشناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی ابزارهای اشتراکگذاری دانش در عرصه مدیریت پروژه
مطلب بعدیساخت و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش آمادگی سازمانی برای پیادهسازی اینترانت اجتماعی (مطالعهی موردی: شرکت برق منطقهای فارس)