چکیده
مذاکرات عاملمحور یکی از رویکردهایی است که کانون توجه دنیای تجارت الکترونیک در زمینۀ مذاکرات خودکار قرار گرفته است. برقراری مذاکرات خودکار به تبیین سازوکاری برای مذاکره نیاز دارد و بدیهی است کاربران سازوکاری را میپذیرند که بتواند جایگزین مناسب و معتمدی برای مذاکرهکنندۀ انسانی باشد. بنابراین نیاز به طراحی سازوکارهای مذاکرۀ عاملمحور کارا و باورپذیر در زمینۀ کاربردی تجارت الکترونیک، به خوبی احساس میشود. در این مقاله سازوکاری برای مذاکرۀ چند موضوعی معرفی میشود که با ارائۀ پیشنهادهای دوگانه در هر دور مذاکره، ضمن افزایش احتمال دستیافتن به جوابهای بهتر، زمان مذاکره را کاهش میدهد و به مذاکراتی کارآمد دست مییابد. برای این کار با تمرکز بر مدل استدلالی مذاکرات، ابتدا مدل تصمیمگیری هریک از عاملها در مورد پیشنهاد دریافتی تدوین شد و پس از آن روشی نوین و کارآمد برای تولید پیشنهادهای متقابل طراحی شده است. کارایی و اعتبار سازوکار مذاکرۀ پیشنهادی بهکمک موارد از پیش تعریفشدۀ ادبیات نشان داده شده است. برای روشنتر شدن چگونگی اجرای آن، از نمونۀ کاربردی استفاده شده است.
نویسندگان : سید کمال چهارسوقی , زهرا طاهری
منبع :نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائۀ سازوکار مذاکرۀ چند موضوعی پویا و منعطف برمبنای سیستمهای چندعامل در مبادلات الکترونیکی خودکار
۱۳۹۴-۰۷-۰۱مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیتدوین و شناسایی سناریوهای امکانپذیرآیندۀ خدمات دولت الکترونیک ایران در افق 1404
مطلب بعدیبخش بندی کاربران بانکداری اینترنتی بر مبنای انتظارات: رویکرد دادهکاوی