چکیده
با عنایت به نقش بیبدیل دانش درکسب مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی امروز،کسبوکارها بیش از گذشته به دانش مشتری توجه میکنند. شناسایی و مدیریت انواع دانش مشتری از موضوعات چالشی پیش روی پژوهشگران و کارشناسان حوزه مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتریان است. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی مفهومی برای نوعشناسی دانش مشتری است. برای نیل به این هدف، استراتژی پژوهش سه مرحلهای شامل”طراحی چارچوب مفهومی پژوهش”،”اعتبارسنجی چارچوب مفهومی پژوهش” و “ارزیابی شرکت منتخب (همکاران سیستم) با استفاده از چارچوب طراحی شده” دنبال شد. درمرحله اول، با استفاده از بررسی و تحلیل ادبیات پژوهش، چارچوبی مفهومی (چارچوب خوشه انگور) مشتمل بر سی عنوان دانش مشتری در ذیل سه دسته عمده دانش “برای”، “از” و “درباره” مشتری طراحی شد. سپس اعتبار چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی خبرگان بررسی و تأیید شد. چارچوب خوشه انگور را میتوان جامعترین چارچوب در حوزه نوعشناسی دانش مشتری دانست. در پایان، میزان مدیریت انواع دانش مشتری در شرکت همکاران سیستم براساس چارچوب طراحی شده ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، این شرکت تاکنون بیشتر به “دانش برای مشتری” اهمیت داده است.
نویسندگان: مهدی شامی زنجانی, فاطمه نجف لو
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
ارائه چارچوبی مفهومی برای نوعشناسی دانش مشتری: یک مطالعه موردی
۱۳۹۴-۰۷-۰۷مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیارایه مدلی از زیرساخت انسانی- اجتماعی توانمندساز اقدامات مدیریت دانش
مطلب بعدینقش مدیریت دانش در عملکرد فرآیند توسعه محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکت های SME صنعت نرمافزار استان یزد