چکیده
گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و سهولت استفاده از آن، باعث میشود سازمانها فرآیندها و عملیات خود را به آن مجهز کنند. بیش از یک قرن است که ارزیابی عملکرد بهعنوان یکی از موضوعهای محوری در مدیریت بوده است و به شکلهای گوناگون انجام شده است. این پژوهش در صدد کشف آن است که استفاده از پست الکترونیکی، در ارزیابی عملکرد چه تأثیری دارد. بدین منظور، از روش آمیخته استفاده شده است به این صورتکه در ابتدا از روش کیفی و پس از آن از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه پژوهش، شامل ۱۵ نفر از استادان و دانشجویان مقطع دکترا برای پژوهش کیفی و ۱۸۰ نفر برای پژوهش کمّی است. روش نمونهگیری در پژوهش کیفی گلوله برفی و برای پیمایش تصادفی ساده بوده است. دادههای پژوهش کیفی، ۸ مقولهی اصلی را نشان میدهد و همچنین تحلیل دادههای کمی، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، بیانگر ۶۴ درصد واریانس است. نتایج پژوهش، نشان میدهد که ارزیابی عملکرد، تحت تأثیر فناوری اطلاعات قرار میگیرد و کم و کیف آن از منظر تکنولوژی، تفسیر میشود. نبود ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن باعث میشود؛ ارزیابی دچار نوساناتی بشود، ضمن اینکه سوء تعابیر زیادی نیز شکل میگیرد. ایده اصلی این مقاله آن است که فناوری اطلاعات بهخصوص پست الکترونیکی که امروزه کاربرد زیادی در دانشگاهها پیدا کرده است، یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر ارزیابی دانشجویان از جنبههای مختلف بوده در حالیکه این مسئله برای اکثر استادان مهم نبوده و اغلب به آن توجه زیادی نمیشود.
نویسندگان: ارین قلی پور, هاتف رسولی
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
اثر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: تأثیر پست الکترونیکی بر ارزیابی استادان از دانشجویان
۱۳۹۴-۰۷-۰۵مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیتبین بررسی نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد مدیریت زنجیره سرد در سازمانهای کلاس جهانی (پژوهشی پیرامون صنایع غذایی)
مطلب بعدیتعیین عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ریسک پروژههای فناوری اطلاعات در سازمانهای مجازی