Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
  • :
  • :

کاربرد منطق فازی در انتخاب، ارزیابی و ترکیب سرویس‏ ها در معماری سرویس‌گرا

کاربرد منطق فازی در انتخاب، ارزیابی و ترکیب سرویس‏ ها در معماری سرویس‌گرا

چکیده :
امروزه معماری سرویس گرا به عنوان یک راه حل امید بخش و موثر برای ساخت برنامه های کاربردی سازمان شناخته میشود که از عملیات کسب و کار به عنوان یک مجموعه سرویس خوش تعریف پشتیبانی میکنند . انتخاب ارزیابی و ترکیب سرویس ها از جمله فعالیتهای کلیدی هستند که در فازهای مختلفی در چرخه حیات معماری سرویس گرا انجام میشوند . انتخاب سرویس های ارزشمند به علت وجود سرویس های زیاد و همچنین داشتن ضوابط گوناگون در فرایند انتخاب کار مشکلی است که نیاز به تصمیم گیری های چند معیاره و استفاده از روش هایی برای غلبه بر عدم قطعیت را دو چندان میکند . ارزیابی سرویس یکی از کلیدی ترین فعالیتها در پیاده سازی یک پروژه سرویس گرای موفق است .در این فعالیت یک سرویس از جنبه های مختلف مانند قابلیت استفاده مجدد قابلیت نگهداشت قابلیت اطمینان و …در سطوح مختلف مانند تحلیل طراحی و پیاده سازی مورد ارزیابی قرار میگیرد .در اغلب موارد یک سرویس اتمیک قابلیت پاسخگویی به تقاضای پیچیده کاربران را ندارد . بنابراین ترکیب سرویس ها برای فراهم نمودن سرویس های مرکبی که به خواسته کاربر نزدیک باشد امری اجتناب نا پذیر است .
منطق فازی یکی از روش هاییس که برای به عهده گرفتن عدم قطعیت و عدم دقت بر اساس ویژگی ها و ضوابط چند گانه کیفی و کمی استفاده میشود . کاربرد منطق فازی در زمینه معماری سرویس گرا در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است . سهم علمی این پژوهش بررسی کاربرد منطق فازی در زمینه معماری سرویس گرا در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است . سهم علمی این پژوهش بررسی کاربرد منطق فازی در فدآیند انتخاب ارزیابی و ترکیب سرویس ها در معماری سرویس گراست . از نتایج به دست آمده در این پژوهش میتوان برای انتخاب یک مجموعه سرویس متناسب با اهداف سازمان در گام شناسایی سرویس ها استفاده کرد .
در این تحقیق به دنبال این هستیم که چگونه از منطق فازی برای انتخاب از بین بردن یک مجموعه سرویس پیشنهادی استفاده کنیم . بنابراین چگونگی استفاده از منطق فازی در ارزیابی سطح مناسب بودن سرویس انتخاب سیستم مبتنی بر قاعده مناسب تعریف قواعد و توابع عضویت فازی از جمله مواردی هستند که این تحقیق به آنها پاسخ روشن خواهد داد .
نویسنده : علی کاظمی
منبع : دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی کمیته فنی معماری اطلاعات
لینک دانلود کامل مقاله




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *