Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۱
  • :
  • :

پایگاه های اطلاعاتی دولت استاندارد می شود

پایگاه های اطلاعاتی دولت استاندارد می شود

سند ملی تعامل پذیری دولت ایران به عنوان الگوی قابل استفاده و استاندارد در پایگاه های اطلاعاتی دولت روز گذشته در همایش چارچوب ملی تعامل پذیری دولت (IGIF) در وزارت ارتباطات تبیین و ارایه شد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت: سند ملی چارچوب تعامل پذیری دولت براساس آخرین استانداردها و چارچوب های تعامل پذیری کدهای اطلاعاتی دنیا تهیه شده و کامل ترین سند در نوع خود در مقایسه با دنیاست که پس از دریافت نظرات دستگاه های اجرایی به تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات خواهد رسید.
نصرالله جهانگرد افزود: با این سند ظرفیت لازم برای پیاده سازی برنامه های دولت الکترونیکی فراهم شده است.
معاون وزیر ارتباطات با بیان الزام تهیه سند ملی چارچوب تعامل پذیری دولت ادامه داد: بدون تدوین این سند، پیاده سازی دولت الکترونیکی در کشور امکان پذیر نخواهد بود و امروز افتخار داریم که این سند به عنوان الگوی قابل استفاده و استاندارد در پایگاه های اطلاعاتی دولت برای پیشبرد اهداف کشور در اجرای دولت الکترونیکی تدوین شده است.
وی ادامه داد: با گذشت ۲۰ سال از طرح موضوع دولت الکترونیکی در ایران اکنون ۶۲ دیتابیس در نظام اداری کشور وجود دارد که تعامل لازم با یکدیگر ندارند و تا زمانی که پایگاه های داده دستگاه های دولتی با یکدیگر تعامل نداشته باشند، ارایه خدمات دولت الکترونیکی محقق نمی شود.
جهانگرد ادامه داد: درنتیجه جزیره ای بودن اطلاعات در کشور اکنون ده ها نوع کدینگ کالا و خدمات در نظام اطلاعات کشور وجود دارد و اوج این ناهماهنگی در هدفمندی یارانه ها نمایان شد که تا وقتی می توانیم اطلاعات مختلف را یکپارچه کنیم، نمی توانیم اطلاعات نظام های درآمدی و مالی را جمع بندی و تصمیم درست اتخاذ کنیم.
تهیه کاتالوگ داده ملی با ۴۱ فیلد، تعیین مدل اطلاعاتی تا ۳۰۰ عنصر پایه، تعیین مدل اطلاعاتی با ۵۰ عنصر وابسته و تعیین توافقنامه سطوح ارایه خدمات SLA بین دستگاه های اجرایی ازجمله دستاورد های سند ملی چارچوب تعامل پذیری دولت است.

الگو گرفتن از ۷ سند
رییس امور دولت الکترونیکی سازمان استخدامی نیز گفت: سازمان ملل با مطالعه ۷ کشور سند تعامل پذیری دولت ها را تدوین کرده و اکنون سند ملی تعامل پذیری دولت ایران طبق سند سازمان ملل تحویل شده است.
علیرضا شاهپری افزود: الزام تعامل پذیری اطلاعات دستگاه های اجرایی یکی از بندهای دولت الکترونیکی است.
رییس امور ساختارهای سازمانی و دولت الکترونیکی سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: سازمان ملل با بررسی ۷ کشور ازجمله انگلیس، برزیل، نیوزلند، آلمان و دانمارک دستورالعمل تعامل پذیری دولت را تدوین کرده که اکنون سند ملی تعامل پذیری دولت ایران طبق دستورالعمل سازمان ملل تهیه شده است.
وی گفت: این سند باید در کمیسیون دولت الکترونیکی به تصویب برسد تا قابلیت اجرایی شدن پیدا کند.
شاهپری گفت: این سند نقشه راهی برای پیاده سازی دولت الکترونیکی خواهد بود و پس از ابلاغ آن باید دو گروه به طور مداوم یکی عمل پالایش و دیگری عمل بازنگری سند را انجام دهد تا نقایص آن برطرف شود.
رییس امور ساختارهای سازمانی و دولت الکترونیکی سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادامه داد: همچنین پس از ابلاغ در هر دستگاه یک نماینده به عنوان مسوول پیاده سازی سند تعیین شود.

منبع: فناوران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *