Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۴
  • :
  • :

مهمترین تکنولوژی‌های ۵۰ سال اخیر

مهمترین تکنولوژی‌های ۵۰ سال اخیر

تقریبا می‌توان گفت هر روز یک گجت هیجان‌انگیز ساخته و معرفی می‌شود. مثل خودروهای بدون راننده یا تکنولوژی‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند. تقریبا هر هفته هم یک عکس با کیفیت بالا از منظومه شمسی منتشر می‌شود و چندین و چند مدل اتفاقات جدید دیگر که البته متاسفانه تا ساخت خودروهای پرنده هنوز کمی فاصله داریم.

خیلی از این تکنولوژی‌ها زندگی بشر را متحول کرده اند. در ادامه می‌خواهیم ۱۰ مورد از مهمترین‌های تکنولوژی را در ۵۰ سال گذشته باهم بررسی کنیم.

۱. ماهواره‌های ارتباطی
اولین ماهواره ارتباطی(Telstar) در دهه شصت میلادی به فضا پرتاب شد و ارسال و دریافت سیگنال در دنیا را ممکن کرد. دو هفته بعد از پرتاب این ماهواره جان کندی که رئیس جمهور آمریکا در آن زمان بود کنفرانس خود را در واشنگتن به صوت زنده برای همه دنیا پخش کرد. اما این روزها ما اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنیم و به راحتی یک تصور با وضوح بسیار بالا را از نقطه دیگر جهان تماشا می‌کنیم. امروزه صدها کانال تلویزیونی بر روی ماهواره‌ها وجود دارد و البته این تنها استفاده ما از امواج نیست ما همچنین با استفاده از همین ماهواره‌ها و با حداقل هزینه با افراد مختلف در جای جای دنیا صحبت می‌کنیم.

۲. دستگاه خودپرداز
در سال ۱۹۶۹ میلادی، شعبه Long Island بانک Chemical در یک پیام تبلیغاتی اعلام کرد که در دوم سپتامبر ساعت ۹ صبح این بانک باز می‌شود و هرگز تعطیل نخواهد شد. پیش از اختراع خودپرداز(ATM) شما مجبور بودید برای انجام هر کار ساده ای به شعبه مراجعه کنید که این امر نیز تنها در زمان اداری امکان پذیر بود. اگر خودپرداز اختراع نمی‌شد زندگی ما دچار مشکل می‌شد. برای مثال هر زمانی نمی‌توانستیم خرید کنیم یا کرایه تاکسی بدهیم و یا صف بانک‌ها بسیار شلوغ می‌شد. البته با پررنگ‌‌تر شدن موبایل بانک و خریدهای اینترنتی و غیره این تکنولوژی مهم در آینده جای خود را به دستگاه‌های اینترنتی خواهد داد.
۳.اینترنت
پنجاه سال پیش، اینترنت فقط یک آرزو در ذهن برخی دانشمندان خلاق بود. اما امروزه به ابزاری در جیب ما تبدیل شده است. اولین نسخه اینترنت سال ۱۹۶۹ ساخته شد که اولین صفحه وب سال ۱۹۸۹ به آن اضافه شد و سال ۱۹۹۳ در دسترس عموم قرار گرفت. اکنون اینترنت تمام زندگی ما را تحت پوشش قرار داده است مانند سر کار رفتن، کارهای بانکی، خرید و غیره. به جرات می‌توان گفت هر فردی که در قرن بیست و یکم به دنیا می‌آید نمی‌تواند لحظه ای بدون اینترنت را به خاطر بیاورد.

۴.ماشین حساب دستی
یک بن تخفیف ۲۰ درصدی چند تومان می‌شود؟ سودی که ماهانه به حساب شما واریز می‌شود چقدر است؟ حاصل تقسیم ۲۱۰ بر ۹ چند می‌شود؟ پاسخ تمام این سوال‌ها در دهه هفتاد میلادی یعنی پیش از اختراع ماشین حساب جیبی بسیار وقت‌گیر بوده است. امروزه تمام افراد یک ماشین حساب همراه خود دارند. ماشین حساب جزئی از زندگی ما شده به طوری که تقریبا در تمام موبایل به صورت پیش‌فرض نصب شده است. با تمام این‌ها کمتر کسی به ارزش این دستگاه فکر می‌کند.

۵. کامپیوترهای شخصی
کامپیوتر شخصی مجموعه‌ای از ماشین تایپ، تلویزیون، ماشین حساب، کنسول بازی، همه و همه در یک دستگاه است. همچنین می‌توان مدارک مهم، فیلم و موسیقی را نیز در این دستگاه ذخیره کرد. جدا از همه اینها کامپیوتر کانال ارتباط شما با دنیا است و مرورگر شما با چند کلیک ساده شما را به همه جای دنیا می‌برد. در قرن بیستم داشتن همچین وسیله‌ای یک رویای دست نیافتنی بود تا اینکه اولین کامپیوتر سال ۱۹۷۴ ساخته شد. البته همانطور که در تصویر می‌بینید هیچ شباهتی به کامپیوترهای امروزی نداشته است.

۶. جی‌پی‌اس
سال ۱۹۸۷ میلادی ارتش آمریکا برای اولین بار از تکنولوژی جی‌پی‌اس استفاده کرده است. بعد از ۲۲ سال استفاده از جی‌پی‌اس برای عموم ممکن شد. سال ۲۰۰۰ بود که رئیس جمهور آمریکا یعنی کلینتون اجازه غیر نظامیان هم از این تکنولوژی استفاده کنند. امروزه این دستگاه‌ها با قیمت خیلی کم در خودروها، موبایل‌ها، ساعت‌های هوشمند و بسیاری وسایل دیگر نیز مانند قلاده‌‌ی سگها قرار دارد. از این تکنولوژی برخی کشورها حتی برای علامت‌ گذاری لوله‌ها و سیم‌کشی‌ها استفاده می‌کنند تا دیگر نیاز به همراه داشتن نقشه‌های کاغذی نداشته باشند. استفاده دیگر از این دستگاه توسط شرکت‌های پستی است که به مرصوله‌ها متصل می‌کنند تا افراد متوجه شوند بسته پستی آنها دقیقا در کدام نقطه قرار دارد.

۷.فیبر نوری
زمانی که فیبر نوری برای اولین بار معرفی شد، تعدادی از نظریه پردازان گفتند این تکنولوژی از موجودات فضایی سرقت شده است. در واقع تکنولوژی فیبر نوری به سال ۱۸۸۰ میلادی برمی‌گردد اما اولین بار در دهه هفتاد از این تکنولوژی استفاده شد. فیبر نوری انقلاب بزرگی در زمینه ارتباطات بود زیرا می‌توانست ۱۰۰ گیگابایت را در ۱ ثانیه و در فاصله‌های خیلی زیاد انتقال دهد. بعد از گذشت چند سال از اینترنت گرفته تا تماشای تلویزیون با فیبر نوری انجام می‌شد.

۸. ویندوز
حدود ۱۰ سال بعد از اختراع کامپیوترهای شخصی یعنی سال ۱۹۸۵ اولین سیستم عامل برای آنها توسط مایکروسافت نوشته شد. اولین نسخه این سیستم عامل ویندوز ۱.۰ بود.

ویندوز ۱.۰ که با دو فلاپی دیسک نصب می‌شد، ۲۵۶ کیلوبایت فضا لازم داشت که حافظه کامپیوترها در آن زمان هم همین مقدار بود. اما اگر می‌خواستید چند نرم‌افزار اضافه هم نصب کنید باید یک کامپیوتر با فضای ۵۱۲ کیلوبایت خریداری می‌کردید. البته آن زمان حافظه بسیار گران قیمت بود و هر کسی توان خرید آن را نداشت. اگر هم به همان ۲۵۶ کیلوبایت رضایت می‌دادید فقط می‌توانستید از برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز استفاده کنید. البته همین برنامه‌های پیش‌فرض و ساده بود که مسیر تکنولوژی دنیا را تغییر داد. ویندوز باعث شد انسان بتواند با سخت‌افزار ارتباط برقرار کند. شاید واقعاً تصور زندگی امروز بدون ویندوز ممکن نباشد. امروزه تمام دستگاه‌های خودپرداز، اکثر بانک‌ها و ادارات مهم دنیا و حتی روی لپ‌تاپ اکثر ما این سیستم‌عامل نصب شده است.

۹. تلفن همراه
در سال ۱۹۸۳ کمپانی موتورولا اولین تلفن همراه دنیا را معرفی کرد. این گوشی بیش از ۹۰۰ گرم وزن و ۴ هزار دلار قیمت داشت. همه می‌دانیم که در دهه نود میلادی بود که تلفن‌های همراه کوچکتر، سبکتر و ارزانتر شدند تا در دسترس مردم قرار بگیرند. امروزه تلفن همراه بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد از قرار گذاشتن با دوستان گرفته تا شرایط اورژانسی، اما ما معمولا فقط زمانی که شارژ گوشی تمام می‌شود متوجه ارزش آن می‌شویم.

۱۰. تعیین توالی DNA
اعلام کرد که او توسط شرکتش می‌تواند کل نقشه ژنوم انسانی رو ترسیم کند. آنها این کار را تنها در ۳ سال و با هزینه ۳۰۰ میلون دلار انجام دادند. این در حالی بود که برنامه فدرال برای این پروژه ۱۲ سال و با هزینه ۲ میلیارد دلار بود. این کشف انقلاب بزرگی در زمینه سلامت محسوب می‌شود و جان افراد زیادی را نجات داد. زیرا اگر توالی ژنهای هر شخص در دسترس باشد، می‌توان ژنهای ناقص را زودتر شناسایی کرد و از مرگ افراد جلوگیری می‌شود.

منبع : Itiran




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *