Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
  • :
  • :

معماری سرویس‌گرا با بررسی دیدگاه‌های امنیتی آن

معماری سرویس‌گرا با بررسی دیدگاه‌های امنیتی آن

چکیده
با پیشرفت روز افزون دنیای IT و افزایش استفاده از سیستم های توزیع شده، پیچیدگی و کارایی توسعه نرم افزار ها نیز تغییر کرده است.
سرویس- گرایی بعنوان یک دیدگاه تکاملی در تاریخ IT  که بیشتر مفاهیم خود را از الگو ها و دیدگاه های موفق قبلی دارد – با معرفی خود توانسته ضمن حل برخی مشکلات ذاتی توسعه نرم افزار، مزایای چشم گیری را هم با خود به همراه بیاورد.
سازمان ها با گرایش به اتوماسیونِ فعالیت های تجاری خود، تمایل دارند تا از دیدگاهی استفاده کنند که ضمن حفظ سازگاری داده ها و قواعدشان، بتواند با هزینه کمتر فعالیت های تجاری آن ها را خودکار سازد. از آنجا که قبل از ظهور سرویس-گرایی، بیشتر سازمان ها از مزایای خودکار سازی فعالیت های تجاری خود به کمک دیگر دیدگاه ها بهره مند بودند، لازم است SOA به نحوی خود را با کاربردها و فعالیت های سازمان تطبیق کند که کمترین مشکلات و چالش ها ایجاد شود. با این وجود، با اعمال SOA در سازمان ها، چالش ها و تاثیراتی حاصل می شود که در این نوشتار به آنها پرداخته می شود.
در این گزارش ابتدا مفاهیم و تعاریف کلی و اولیه سرویس گرایی بیان می شوند. سپس مفهوم سرویس گرایی بسط داده می شود. طراحی سرویس ها، اصول و عناصر آن توضیح داده می شود. پس از آن تاثیرات سرویس-گرایی روی سازمان ها بیان می شود. در ادامه، امنیت بعنوان یکی از مفاهیم و جنبه های مهم معماری سرویس-گرا مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. جنبه های مختلف امنیت و دیدگاه های سنتی برای پوشش آنها بیان می شوند. سپس بررسی می شود این دیدگاه ها برای SOA کارا نیستند.

 

نویسنده : عمار دارا
منبع : دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی کمیته فنی معماری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *