Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • :
  • :

حاکمیت معماری سرویس گرا

حاکمیت معماری سرویس گرا

چکیده :
امروزه فناوری اطلاعات و به خصوص معماری سرویس گرا فرصتهایی را در جهت بهبود چابکی و تسریع در تطبیق نیازمندی های کسب و کار با زیر ساخت فناوری اطلاعات به وجود آورده است . از آنجا که سارمانها در فرایند استفاده از این فناوری با چالش های زیادی نظیر چگونگی تعریف سرویس مدیریت طراحی ساخت و ارائه سرویس ها طراحی ساختار تصمیم گیری و سنجه ها و معیار های ارزیابی مواجه میشوند و ممکن است علی رغم صرف انرژی زیاد و سرمایه گذاری های کلان از مسیر صحیح منحرف شده و دچار شکست شوند از این رو نیازمند پیاده سازی یک مدل حاکمیت مبتنی بر معماری سرویس گرا هستند که چارچوبی را جهت پوشش ابعاد مختلفی نظیر فرایند ها افراد استانداردها سیاست ها و تکنولوژی ارائه نماید و بر اساس رویکردی تدریجی و تکرار پذیر بر اساس بلوغ سرویس گرایی سازمان مشخص نماید که چه اقداماتی را در گذار به سمت معماری سرویس گرا انجام دهند .
مدل ها و چارچوب های متعددی توسط شرکتهای متولی پیاده سازی معماری سرویس گرا ارائه شده است که در این گزارش ۴ مدل ارائه شده توسط IBM , Oracle , Webmethod , Software AG مطالعه و ارزیابی شده و ویژگی های اصلی آنها با معیارهای یک چارچوب مطلوب مورد مقایسه قرار میگیرد . معیارها و ویژگی های یک چارچوب مطلوب حاکمیت SOA از نگاشت چالش ها و مسائل موجود در فرایند استقرار SOA و قابلیتهای مورد نیاز یک سیستم حاکمیت SOA به دست آمده و تحلیل نقاط ضعف و قوت هر یک از چارچوبها و مقایسه آنها بر اساس معیارهای به دست آمده انجام می شود .
ارزیابی نشان میدهد که عمده ترین ضعف این چارچوبها در عدم ارائه جزئیات در مورد فرایندهای مدیریت و اعتبارسنجی سرویس تعریف معیارها و سنجه های ارزیابی ارائه نقشه راه SOA تعریف استراتژِ گذار و رویکرد تعریف سرویس ها و چگونگی یکپارچگی سیستم های قدیمی است .
نتایج حاصل از ارزیابی انجام شده و همچنین نظر محققان و پژوهشگران در زمینه حاکمیت SOA مبین این مطلب است که بر خلاف چارچوبهای سنتی حاکمیت فناوری اطلاعات چارچوب جامع و کاملی که کلیه الزامات یک سیتم حاکمیت SOA را پوشش دهد وجود ندارد . لذا ارائه یک چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا برای حل مسائل موجود و پوشش نیازمندی های حاکمیت SOA موضوعی است که به عنوان پژوهش های آتی در زمینه حاکمیت SOA بایستی به آن پرداخته شود .

نویسنده : فضیلت حججی
منبع :دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی کمیته فنی معماری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *