Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۲
  • :
  • :

مردم وجود شبکه ملی اطلاعات را از شهریور حس خواهند کرد

مردم وجود شبکه ملی اطلاعات را از شهریور حس خواهند کرد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران ویژگی هایی مانند افزایش کیفیت و سرعت خدمات داخلی با مناسب ترین قیمت، ارتقای فرهنگ، حفاظت از داده های مردم و مدیریت اقتصاد فضای مجازی را برای شبکه ملی اطلاعات برشمرد که در هفته دولت از نخستین مرحله آن رونمایی می شود.

محمدجواد آذری جهرمی گفت: مشخصه های شبکه ملی اطلاعات در قانون آمده است و بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه به چیستی این شبکه پرداخته و شورای عالی فضای مجازی نیز بایسته های آن را مشخص کرده است.
به گفته وی، بر پایه تعریف قانون، شبکه ملی اطلاعات شبکه‎ای پهن باند است؛ به این معنا که باید با پهنای باند مناسب و قیمت مناسب برای مردم همراه باشد.
وی برخورداری از امنیت و مدیریت یکپارچه و استفاده حداکثری از فناوری داخلی را از دیگر ویژگی های مطرح شده برای شبکه ملی اطلاعات توصیف کرد.
آذری گفت: شبکه ملی اطلاعات افزون بر امکان بهره مندی از خدمات برتر داخلی، این اطمینان را برای مردم ایجاد می کند که اطلاعات آنان به خارج نمی رود.
وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات به دلیل استفاده از محتواهای فاخری که در کشور تولید می شود، فرهنگ را ارتقا می دهد و حافظ سلامت استفاده کنندگان است.
آذری جهرمی گفت: ارتباطاتی که در شبکه ملی اطلاعات بارگذاری و مدیریت می شوند، در سرویس های مختلف و از یک کاربر تا کاربر دیگر است که ارتباط کاربر به سرویس به انتقال اطلاعات نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: بخشی از این انتقال اطلاعات از سوی اپراتورهای لایه دسترسی تامین می شود و در دو سال گذشته اتفاق های بسیار مثبتی در این باره رخ داده است.
وی ادامه داد: پیش از دولت تدبیر و امید، کشور در بخش لایه دسترسی عمومی از داشتن نسل سوم و چهارم تلفن همراه محروم بود و خطوط اینترنت پرسرعت ADSL فقط به پنج میلیون نفر اختصاص داشت.
آذری جهرمی گفت: در دولت یازدهم نسل سوم و چهارم تلفن همراه ایجاد شد و از ۳۰۰ مشترک در آغاز این دولت به ۲۵ میلیون مشترک رسیده ایم که توفیق بسیار خوبی است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: خطوط پرسرعت ای.دی.اس.ال اکنون به ۱۰ میلیون مشترک رسیده و بیانگر آن است که اقدام ها در لایه دسترسی بسیار خوب بوده و انتظار قانون از شبکه ملی اطلاعات را برآورده است.
وی درباره دیگر ویژگی شبکه ملی اطلاعات برای انتقال اطلاعات از هر شهرستان تا مرکز شبکه هر اپراتور گفت: افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور برآورنده این هدف است. پیش از دولت یازدهم کل ظرفیت انتقال کشور ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به چهار هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده و ۶.۵ برابر رشد داشته است.
آذری جهرمی از رسیدن ظرفیت انتقال داخلی کشور تا پایان امسال به ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه خبر داد و گفت: افزایش این ظرفیت باعث می شود وقتی ترافیکی از سوی کاربران ایجاد می شود، در بزرگراه های اطلاعاتی ازدحام نشده و اطلاعات در مسیر باز به‎سرعت جابه جا شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: شبکه ملی اطلاعات هدف نیست؛ بلکه وسیله ای برای رسیدن به هدف محسوب می شود و ترویج سرویس های داخلی اصلی ترین هدف این شبکه است.
وی گفت: قرار است اگر از شبکه ملی اطلاعات درآمدی به دست آید، از سود آن برای ارایه کنندگان خدمات استفاده شود نه آنکه زیرساخت از سوی ما تامین شود و درآمد آن به خارج از کشور برود.
وی گفت: اقتصاد فضای مجازی را با شبکه ملی اطلاعات برای تولیدکنندگان داخلی خواهیم داشت و اکنون خدمات خوبی مثل ارایه محصول های ویدیویی، بخش آدرس‎های الکترونیکی و در فروشگاه های آندرویید، نرم افزارهای آدرس دهی رستوران و نرم افزارهای تاکسی یاب، بازی و سرگرمی شکل گرفته که گرچه خوب است؛ اما کافی نیست و باید بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به تلاش های صورت‎گرفته برای تسهیل اقتصادی کردن فعالیت تولید کنندگان داخلی در این عرصه پرداخت و افزود: اکنون هزینه های تمام‎شده برای عرضه محصول ها به‎شدت برای تولیدکننده داخلی کاهش یافته است؛ به گونه ای که تا سه ماه پیش اگر شرکتی می خواست خدمتی ارایه کند، باید مبلغ گزافی پرداخت می کرد تا تازه به شبکه وصل می‎شد و به گفته برخی از این شرکت ها ۷۰ درصد هزینه های آنها را همین اتصال به شبکه شامل می شد.
وی گفت: امروز با مدل های تازه ای که در شبکه ملی اطلاعات طراحی شده است، کسی که می خواهد سرویس جدیدی ایجاد کند پولی نمی دهد بلکه می تواند پول هم درآورد؛ یعنی شبکه ملی اطلاعات معادله را عکس کرده و شرکت های داخلی می توانند سرویس ها را توسعه دهند تا موانع از پیش پای‎شان برداشته شود.
وی گفت: چیزی که در هفته دولت در شهریورماه رونمایی خواهد شد، آن است که مردم احساس می کنند سرویس های داخلی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب دریافت کرده و اطلاعات شان به بیرون از کشور نمی رود و کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: شبکه ملی اطلاعات نه تنها کیفیت خوبی برای مردم به همراه خواهد داشت؛ بلکه بخش تولیدکننده نیز احساس خواهد کرد با این شبکه هزینه هایش کمتر شده و می تواند به سودآوری و کسب درآمد نزدیک تر شده و اشتغال ایجاد کند.
وی گفت: فایده شبکه ملی اطلاعات برای حاکمیت آن است که اقتصاد در این شبکه نهادینه می شود و فرهنگ را به دلیل اینکه زایش درونی کشور است، به صورت خودبه خود ارتقا داد و به صورت ذاتی سلامت است و به اقدام برای سلامت نیاز ندارد و به لحاظ امنیتی شاخص های امنیت ملی را ارتقا می دهد.
آذری جهرمی گفت: ما اینترنت را ارزان کردیم و شیب آن را برای تولیدکننده داخلی بیشتر کردیم تا باعث شکوفایی در این بخش شود.
معاون وزیر ارتباطات شبکه ملی اطلاعات را یک فرآیند دانست که روزبه روز کامل تر می شود و به نگهداری و توسعه نیاز دارد.

منبع: فناوران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *