Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۸
  • :
  • :

ماجرای پیچیده خاتمه یافتن عمر ویندوز ۱۰

ماجرای پیچیده خاتمه یافتن عمر ویندوز ۱۰

هفته گذشته اعلام شد میلیون‌ها دستگاه رایانه‌ای که به سیستم عامل ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی شده‌اند ممکن است زودتر از موعد تعیین شده توسط مایکروسافت برای چرخه «ویندوز-به‌عنوان-خدمات» از پشتیبانی خارج شوند.

به گزارش وب‌سایت zdnet، بر اساس مدل قدیمی تعریف شده این مسئله بسیار وشن بود که مشخص شود کاربر مجهز به سیستم عامل ویندوز در چه نقطه‌ای قرار داد. زیرا مایکروسافت از مدت‌ها قبل تاریخ دقیق خاتمه پشتیبانی از نسخه‌های مختلف نرم‌افزارهای خود را اعلام می‌کرد و تکلیف کاربران مشخص بود.

شرکت مایکروسافت در این باره گفت: «هر یک از محصولات ویندوز یک چرخه حیات مشخص دارد. این دوره از زمان ورود محصول مربوطه به بازار آغاز می‌شود و زمانی به پایان می‌رسد که دیگر مورد پشتیبانی قرار نگیرد. دانستن تاریخ دقیق خاتمه یافتن چرخه پشتیبانی کمک می‌کند تا فرد بتواند برای به‌روزرسانی به نسخه بعدی و اعمال دیگر تغییرات نرم‌افزاری تصمیم گیری دقیق انجام دهد».

به عنوان مثال، ویندوز ۷ در ژانویه ۲۰۲۰ برای همیشه به عمر خود پایان می‌دهد و پس از آن کاربران هیچ به‌روزرسانی امنیتی دریافت نمی‌کنند. بنابراین کاربران به خوبی می‌دانند نرم‌افزار مورد علاقه آنها چه زمانی از چرخه پشتیبانی خارج می‌شود. ممکن است کاربران ترجیح دهند به جای به‌روزرسانی نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز را در اختیار بگیرند. با این وجود این مسئله کاملا واضح است که پایان یافتن عمر یک نرم‌افزا بالاخره اتفاق می‌افتد.

ولی ویندوز ۱۰ اندکی متفاوت است. ویندوز ۱۰ مانند دیگر نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل ویندوز یک تاریخ مشخص دارد که بر اساس اخبار موجود در اکتبر ۲۰۲۰ عمر آن پایان میابد و البته زمان خاتمه پشتیبانی امنیتی از این سیستم عامل هم اکتبر ۲۰۲۵ اعلام شده است.

با این وجود ویندوز ۱۰ در قالب ویندوز-به‌عنوان-خدمات ارایه شده است که قضیه را اندکی پیچیده‌تر می‌کند. بیش از آنچه که برای نسخه‌های قبلی ارایه شده بود، این سیستم عامل هر ماه به‌روزرسانی‌های اندکی را در اختیار می‌گیرد و هر شش ماه یکبار به‌روزرسانی گسترده برای آن انجام می‌شود.

برای بسیاری از کاربران این اتفاق خوبی است. زیرا به صورت مرتبط به روزرسانی می‌شوند و قابلیت‌های جدید را در اختیار می‌گیرند. ولی در این زمینه مشکلت دیگری وجود دارد. صاحبان رایانه‌های شخصی ماه گذشته به واسطه همین به‌روزرسانی‌ها با بخش Ed Bott با برخی مشکلات مواجه شدند.

منبع: همکاران سیستم




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *