Search
۱۴۰۳-۰۲-۳۰
  • :
  • :

ترکیب چند دارو در یک قرص با فناوری چاپ سه‌بعدی

ترکیب چند دارو در یک قرص با فناوری چاپ سه‌بعدی

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور روش جدیدی را ابداع کردند که از یک چاپگر سه‌بعدی برای ترکیب دوزهای مختلف داروهای گوناگون در یک قرص با پخش زمان‌بندی شده استفاده میکند.
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ۳DPrint، محققان دیگر نیز در گذشته قرص‌های چاپی سه‌بعدی با پخش زمان‌بندی شده تولید کرده بودند که در یک چاپگر بصورت لایه‌ای ساخته میشدند. اما به گفته دانشمندان سنگاپوری، این قرص‌ها هم از لحاظ قدرت دوز و هم انتشار مستمر دارو پس از بلعیده شدن، محدود بودند.
روش جدید محققان هیچکدام از این محدودیت‌ها را نداشته و کاربری آن نسبتاً سریع و ارزان است.
در این شیوه،‌ پزشک به نمایش داروهای مورد نیاز یک بیمار، دوز و زمان مصرف آن‌ها در یک برنامه رایانه‌ای میپردازد. این اطلاعات برای ساخت یک مدل رایانه‌ای از یک الگوی کوچک چند وجهی استفاده میشود.
مدل مذکور به یک چاپگر سه‌بعدی ارسال شده که قالبی از این الگو میسازد. سپس یک پلیمر مایع غیرسمی که با دارو ترکیب شده، درون این قالب ریخته میشود و شکل صحیحی از الگو را میسازد. این الگوی قالب گرفته شده سپس با پلیمر بیشتری روکشی میشود، اما این بار در آن هیچ دارویی اضافه نمیشود.
زمانی که این قرص بلعیده میشود، لایه محافظ بیرونی پلیمر به تدریج سائیده شده و پلیمر حاوی داروی زیرین آشکار میشود. بسته به شکل الگو، بخش‌های مختلف در زمان‌های گوناگون آشکار شده و دارو را آزاد میکنند. برای مثال یک طراحی پنج وجهی در پنج زمان مختلف دارو را آزاد میکند که البته همه پنج وجه حاوی یک نوع دارو نخواهد بود.
محققان اکنون در تلاش برای تجاری سازی این روش هستند.

منبع: شبکه خبری فناوری نوین




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *