Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۶
  • :
  • :

ارشاد در حال آماده سازی زیرساخت ثبت کانال های تلگرامی

ارشاد در حال آماده سازی زیرساخت ثبت کانال های تلگرامی

درحالی که وزارت ارشاد اعلام کرده در حال فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای ثبت کانال های تلگرامی است، قوه قضاییه این تصمیم را غیر علمی و غیر عملیاتی می داند.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر الزام رجیستری صاحبان کانال های تلگرامی بالای ۵ هزار عضو جنجال زیادی به پا کرده است. با این حال دولت مصرانه در تلاش است این مصوبه را عملیاتی کند. در همین راستا مصطفی اشرف، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچند اذعان کرد از جزییات این مصوبه وزارتخانه مطبوعش خبر ندارد اما در حال آماده سازی زیرساخت های انجام آن است.

وی در این باره توضیح داد: مصوبه مربوط به ساماندهی کانال های تلگرامی که از سوی شورای عالی فضای مجازی طرح شده، دارای چند قسمت است که براساس جزییات آن دستگاه های اجرایی مختلف باید به طور همزمان اجرای آن را بر عهده بگیرند، در این میان اجرای بندهایی از این مصوبه ازجمله ساماندهی، ثبت و رجیستر کانال های تلگرامی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است. با این حال هنوز این مصوبه به طور رسمی به دستگاه های اجرایی ابلاغ نشده و ما در مرحله فراهم ساختن زیرساخت های لازم هستیم.

اشرف افزود: براساس مصوبه مربوطه و اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده، کانال های تلگرامی بالای ۵هزار عضو باید با مراجعه به سامانه ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این موضوع در نظر گرفته شده، نسبت به ثبت کانال خود اقدام کنند. البته باید به این نکته نیز بپردازم که ثبت کانال به معنای اخذ مجوز نیست و تنها بحث تعیین هویت صاحبان کانال مد نظر است.

معاون مرکز رسانه های دیجیتال با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ سامانه ای به نام samandehi.ir به منظور ساماندهی سایت ها و وبلاگ ها از سوی وزارت ارشاد راه اندازی شده است، گفت: بر مبنای این تبصره اگر هویت صاحبان وب سایت ها در کشور شناسایی شوند، سایت آنان به طور مستقیم مشمول قانون فیلترینگ نخواهد شد، بر همین اساس در طول ۱۰ سال گذشته این سامانه به مرجعی برای عملکرد کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تبدیل شد. براساس این مصوبه این سامانه توسعه خواهد یافت و به همین منظور در حال حاضر مشغول ایجاد بخشی برای ساماندهی کانال های تلگرامی در این سامانه هستیم که پس از مراجعه کاربران به صورت مکانیزه بررسی های لازم را انجام دهد و به نظر می رسد تا پایان هفته جاری زیرساخت های لازم از سوی ما آماده و بخش ثبت کانال های تلگرامی قابل دسترس باشد.

بی خبری از اصل مصوبه
وی با اذعان به اینکه هنوز جزییات مصوبه شورای عالی فضای مجازی اعلام نشده است، گفت: اما در بخش تقسیم وظایف وزارت ارشاد تنها ساماندهی و ثبت کانال ها را بر عهده دارد و مراحل بعدی از جمله برخورد با صاحبان کانال هایی که احراز هویت نشده اند، بر عهده سایر نهادهای اجرایی گذاشته شده است.
اشرف ادامه داد: به نظر می رسد ثبت کانال های بالای ۵ هزار دنبال کننده محدود به کانال های خبری نیست و تمامی کانال های پردنبال کننده باید در این سامانه به ثبت برسند.
این مقام مسوول گفت: دولت تاکیدی بر مسدود ساختن دسترسی به شبکه های اجتماعی و ارتباطی خارجی نداشته و بیشتر به دنبال مدیریت این شبکه ها است که طرح ساماندهی و احراز هویت کانال های پردنبال کننده نیز بخشی از این مدیریت است.

مخالفت قوه قضاییه
درحالی که وزارت ارشاد در حال آماده سازی زیرساخت های ثبت کانال های تلگرامی است، معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه مصوبه الزام کانال های خبری پرکاربر به دریافت مجوز در اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد بود، گفت: وقتی وزارت ارتباطات نتوانسته کانال های ضد انقلاب، تروریستی و دین ستیز را در تلگرام فیلتر کند، چگونه می خواهد با کانال هایی که صرفا گناهشان عدم دریافت مجوز است، برخورد کند.

عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر الزام کانال های خبری دارای ۵ هزار عضو در تلگرام به دریافت مجوز بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: با توجه به اینکه تلگرام از قوانین جمهوری اسلامی ایران تبعیت نمی کند، اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در عمل با مشکل مواجه خواهد شد.

وی درباره این پرسش که آیا این کانال ها در صورت عدم دریافت مجوز فیلتر می شوند، ادامه داد: در حال حاضر هزاران کانال و گروه غیرقانونی مانند کانال گروهک منافقین و سایر گروهک های ضد انقلاب، تروریستی و دین ستیز در تلگرام مشغول فعالیت هستند که غیر قانونی بودن آنها اظهر من الشمس است؛ ولی وزارت ارتباطات نتوانسته آن ها را فیلتر کند. حالا نمی دانم چگونه می خواهد با کانال هایی که صرفا گناهشان عدم دریافت مجوز است، برخورد کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: دادستانی کل کشور به طور مکرر دستور فیلتر کانال های متعددی را که علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی در تلگرام فعالیت می کنند جهت اجرا برای وزیر ارتباطات و معاونانش ارسال کرده است؛ ولی این دستورات تاکنون اجرا نشده اند. برخی از دستورات بیش از ۲۰ مرتبه به وزارت ارتباطات ابلاغ شده؛ ولی از اجرای آن سرپیچی شده است.

خرم آبادی با بیان اینکه برخی از موضوعات مطرح در شورای عالی فضای مجازی از مشکلات درجه چهارم یا پنجم فضای مجازی هستند، گفت: ظاهرا عده ای می خواهند با طرح و تصویب مسایل کم اهمیت در شورای عالی فضای مجازی این شورای مهم را از تصمیم گیری در خصوص مسایل و مشکلات درجه یک فضای مجازی بازدارند.

وی افزود: ترویج فساد و فحشا و دین ستیزی در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی بیگانه در کشور فریاد مردم و مراجع اعظام تقلید را نیز درآورده است و موجب شده مراجع عظام و علما به طور مکرر به مسوولان ذی ربط تذکر بدهند؛ اما برخی مسوولان به جای اینکه به فکر رفع این معضل باشند، مسائل دست چندم را مطرح می کنند.

معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه در حال حاضر اساسی ترین مشکل کشور در فضای مجازی، اشغال این فضا توسط بیگانگان است، گفت: تا زمانی که فضای مجازی کشور در اشغال بیگانگان است، امیدی به اجرای قانون در فضای مجازی نیست و متاسفانه عده ای اصرار دارند فضای مجازی کشور همچنان در اشغال بیگانه باقی بماند چون منافعشان در لاابالی گری و بی قانونی در فضای مجازی است.

به اعتقاد وی راهکار اساسی آزاد شدن فضای مجازی کشور از اشغال بیگانگان ایجاد شبکه اجتماعی قوی، کارآمد و پرسرعت بومی است.

منبع: فناوران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *