Search
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • :
  • :

۲۰۱۶ دومین سال متوالی رکود بازار تبلت

۲۰۱۶ دومین سال متوالی رکود بازار تبلت

تحلیلگران معتقدند در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ مدل‌های زیادی از تبلت‌های جدا شونده روانه بازار می‌شوند

مشکلات در بازار جهانی تبلت ادامه دارد. با وجود استقبال مردم از خرید انواع تبلت در فصل تعطیلات سال نو میلادی یا فصل چهارم سال ۲۰۱۶، اما همچنان مشکلات این بازار ادامه داشته و هنوز هم در دوره رکود به سر می‌برد. به این ترتیب فصل چهارم سال گذشته میلادی نهمین فصل متوالی کاهش میزان صادرات جهانی تبلت بوده است.

براساس آمارهای اولیه منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، صادرات جهانی تبلت در فصل چهارم سال گذشته میلادی به ۹/ ۵۲ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۵ کاهش ۱/ ۲۰ درصدی داشته است. همچنین صادرات جهانی انواع تبلت در کل سال ۲۰۱۶ برابر با ۸/ ۱۷۴ میلیون دستگاه بوده که این رقم با کاهش سالانه ۶/ ۱۵ درصدی همراه بوده است تا به این ترتیب دومین سال متوالی کاهش صادرات برای بازار تبلت رقم بخورد. «ریان ریث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «با این همه همچنان تمایل بازار تبلت به سمت رشد است، هر چند شایعاتی وجود دارد که بعضی از تولیدکنندگان تصمیم دارند به سمت تولید تبلت‌های جداشونده پیش بروند. تبلت‌های ساده بدون کیبورد اختصاصی همچنان سهم خودشان را در بازار مناطق مختلف جهان از دست می‌دهند. تنها بازارهای در حال رشدی مانند خاورمیانه، آفریقا، اروپای شرقی و مرکزی می‌توانند نقاط امیدی برای رشد بازار تبلت‌های ساده باشند.»

تولیدکنندگانی که سال‌ها در بازار نوت‌بوک هم فعالیت کرده و در این بازار شناخته شده هستند، حالا درباره توسعه خط تولید تبلت‌های جدا شونده تصمیم می‌گیرند و تمایل زیادی به انجام این اقدام دارند. در نهایت دو شرکت اپل و مایکروسافت حاکمیت بازار تبلت‌های جداشونده را در اختیار دارند و تحلیلگران معتقدند در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ طیف وسیعی از انواع تبلت‌های جدا شونده از سوی تولیدکنندگان نوت‌بوک‌ها روانه بازار خواهند شد و این بازار پررونق حتی می‌تواند بازار داغ موبایل‌های هوشمند را هم تحت تاثیر قرار دهد. با این حال اما تبلت‌های جداشونده محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصول بازار دیجیتال در فصل تعطیلات سال نو بوده‌اند و دو شرکت اپل و مایکروسافت بیشترین سهم بازار این محصولات را در اختیار داشته‌اند. «جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بازار محصولات دومنظوره به سرعت در حال رونق گرفتن است. با این حال اما ناهماهنگی عملکرد و قیمت تبلت‌های جداشونده و تبلت‌های قابل تبدیل در حال کاهش است. این اتفاق می‌تواند به افزایش فضای رقابتی و در نهایت رونق بازار کمک کند.»

حضور قدرتمند اپل در بازار تبلت اما این شرکت را در برابر مشکلات مختلف این بازار ایمن نمی‌کند. همین موضوع باعث کاهش ۸/ ۱۸ درصدی صادرات جهانی تبلت‌های اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۶ شده است. آی‌پد پرو تنها بخش کوچکی از صادرات تبلت‌های اپل را در اختیار داشته و بیشترین تبلت‌های صادراتی اپل شامل آی‌پد ایر ۲ و آی‌پد مینی هستند. از هر ۱۰ تبلت ساده صادراتی اپل تنها یک تبلت آی‌پد پرو جداشونده است. سامسونگ در بازار تبلت همچنان از اپل عقب است و در جایگاه دوم قرار دارد. با این حال این شرکت با فروش هشت میلیون دستگاه تبلت در فصل چهارم سال میلادی گذشته توانسته ۱/ ۱۵ درصد از کل بازار را در اختیار بگیرد. البته این میزان نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۵ کاهش چشمگیر ۴/ ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. تبلت‌های آمازون اما همچنان در بازار پرطرفدارند و تبلت‌های ارزان‌قیمت این شرکت توانستند فروش بسیار خوبی در فصل تعطیلات سال نو داشته باشند. درست به همین دلیل هم شرکت آمازون توانست در کل سال ۲۰۱۶ رشد سالانه حدود ۹۹ درصدی را در بازار جهانی تبلت تجربه کند.

1089840_ac1b0e28-efdb-45dd-93b4-1bce73790d2c

1089840_05d6d7cd-68dc-4d07-bf37-4d02a142ca13

منبع: دنیای اقتصاد




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *