Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۶
  • :
  • :

یکپارچه سازی سیستم های سازمانی (EAI) و مدیریت فرایندهای حرفه (BPM) به کمک ابزار BizTalk Server 2006 R2

یکپارچه سازی سیستم های سازمانی (EAI) و مدیریت فرایندهای حرفه (BPM) به کمک ابزار BizTalk Server 2006 R2

چکیده :
در حوزه مباحث فناوری اطلاعات جمله معروفی است که می گوید “هیچ نرم افزاری یک جزیره نیست”. سیستم های اطلاعاتی یک سازمان زمانی می توانند موثر و کارامد باشند که با هم تعامل و ارتباط منلاسبی داشته باشند. امروزه این مورد یکی از اهداف مدیران اطلاعاتی سازمانهاست، البته نباید تصور کرد که ارتباط بین سیستم های اطلاعاتی فقط مختص به انتقال بایت های داده می شود! انجام فرایندهای حرفه وابسته به نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی متنوعی است که هر کدام در زمانی و با تکنولوژی خاصی تهیه شده اند. لذا اتوماسیون چنین فرایندهائی منوط به تعامل پذیری سیستم های مختلف سازمانی است. در این مسیر مشکلات زیادی پیش روی سازمانهاست که می بایست بصورت مناسب برطرف شوند. بدین منظور نیاز به ایجاد چارچوب و زیرساخت فناوری است که قادر به حل مشکلات ذیل باشد:

  • اتصال با نرم افزارهای ناهمجور از لحاظ فناوری که دارای سکوها و ساختارهای متفاوتی هستند: وب سرویس بهترین راه حل در این حوزه است. در برخی شرایط دیگر به اشتراک گذاری فایل ها یا دسترسی به بانک های اطلاعاتی مشترک می تواند کارساز باشد.
  • جرای فرایندهای اتوماسیون شده: زیرساخت فناوری باید شامل موتور فرایندی برای اجرای منطق و گردش کار فرایند باشد. با اجرای فرایند توسط این موتور، هر فعالیت فرایند می تواند توسط یکی از سیستم های متفاوت سازمانی اتوماسیون شده باشد. اگرچه انجام فعالیت ها به عهده این سیستم هاست اما مدیریت و یکپارچگی فرایندها توسط این زیرساخت مدیریت می شود.
  • ارتباط با سیستمها/سامانه های سایر سازمانها: بدین منظور نیاز به استانداردها و پروتکل هائی است که مورد توافق سازمانها و کشورهای مختلف باشد. تبادل داده الکترونیکی (EDI) و استانداردهای تبادل داده(XML) وظیفه ارتباط با دیگر سازمانها و شرکاء رابه عهده دارند.
  • مدیریت و دیده بانی فرایندها: در زمانی که فرایندهای سازمان بصورت اتوماسیون در حال اجرا می باشند، مکانیزمی جهت مدیریت و دیده بانی فرایندها لازم است تا مدیران سازمان بتواند به کمک این اطلاعات، تصمیمات درست در خصوص اصلاح یا بهبود فرایند را اتخاذ نمایند.

نویسنده : امیر رضا مهجوریان
منبع : دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی کمیته فنی معماری اطلاعات
لینک دانلود کامل مقاله

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *