Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
  • :
  • :

یرانی‌ها پارسال ۵۲ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی کردند

یرانی‌ها پارسال ۵۲ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی کردند

محمد گرکانی‌نژاد رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: امروز ما در زمینه تجارت الکترونیکی مراحل اولیه را رد کرده‌ایم و زیرساخت‌های قانونی در این بخش داریم و خوشبختانه اسناد الکترونیکی در کشور به رسمیت شناخته می‎شود و قانون آیین دادرسی الکترونیکی نیز در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید.
گرکانی‌نژاد ادامه داد: ما در شرایط کنونی در مرحله رشد و بلوغ به سر می‌بریم و قوانین پایه مناسبی برای این حوزه وجود دارد و البته بهبود قوانین با گذشت زمان به توسعه این بخش و همچنین توسعه کسب و کارهای الکترونیکی کمک خواهد کرد.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران با بیان این که صاحبان کسب و کار و خریداران امروز متوجه این موضوع شده‌اند که فضای کسب و کار الکترونیکی می‌تواند سود و منفعت بالایی داشته باشد، گفت: از این رو تجارت الکترونیکی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات این مرکز طراحی نماد الکترونیکی بود که در حال حاضر اگر کسی بخواهد در فضای اینترنتی کسب و کاری داشته باشد باید این نماد را دریافت کند و خریداران نیز برای حفظ حقوق قانونی خود باید به هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی دقت کنند از سایت‌هایی که دارای این نماد هستند کالای مورد نظر خود را تهیه نمایند.
آمار و ارقام خرید الکترونیکی سال ۹۳
گرکانی‌نژاد به رشد سریع تجارت الکترونیکی در کشور پرداخت و گفت: تجارت الکترونیکی شامل توسعه کسب و کار اینترنتی و تسهیل فرآیند تجاری از طریق مفاهیمی مانند پنجره واحد و متمرکز کردن خرید دولتی و اینترنتی به صورت شفاف و روشن می‌شود که پروژه‌‌هایی که تاکنون در این بخش اجرا شده به مراحل بهره‌برداری رسیده است که هم شفافیت و هم سهولت استفاده دارد.
وی افزود: اما حوزه کسب و کار اینترنتی به دو بخش خرده‌فروشی و عمده فروشی تقسیم می‌شود و در بخش خرده‌فروشی دو مدل پرداخت وجود دارد که اولین آن شامل پرداخت اینترنتی و مورد دیگر آن شامل پرداخت نقدی می‌شود.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد به آمار خرید اینترنتی در سال ۹۳ که توسط بانک مرکزی اعلام شده است گفت: در سال گذشته ۵۲۱ هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی به صورتی که پرداخت آن نیز به صورت اینترنتی بوده انجام شده است.
وی ادامه داد: منظور از خرید اینترنتی این است که جستجوی کالا از طریق اینترنت بوده و خرید نیز از سایت اینترنتی انجام شده است.
گرکانی‌نژاد با بیان برنامه‌های این مرکز ادامه داد: ما هنوز برای خریدهایی که از سایت‌های اینترنتی انجام شده و پرداخت آن موقع تحویل کالا به صورت نقدی بوده آماری نداریم و یکی از برنامه‌های این مرکز ساماندهی این آمار است.
وی از نبود آمار پرداخت در هنگام تحویل کالا خبر داد و گفت: از پرداخت اینترنتی ۲۵۱ هزار میلیارد ریال که در پرداخت‌ها ثبت شده عدد قابل توجهی است اگر با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه شود حدود ۱۷ میلیارد دلار خرید اینترنتی در سال گذشته داشتیم.
خریدهای اینترنتی، داخلی است
گرکانی‌نژاد تاکید کرد: به نظر می‌رسد تجارت الکترونیکی مورد توجه مردم قرار گرفته که در این خرید و فروش حدود ۹۹.۹ درصد داخلی بوده است، اگر موضوع تحریم‌ها برداشته شود فضای بازتری برای این امر قرار می‌گیرد که تاثیر مثبتی در خرید اینترنتی دارد.
وی گفت: اگر مردم به نماد اعتماد توجه نکنند دردسرهایی را برای آنها به دنبال دارد و در این زمینه بسیاری از شکایات از پلیس فتا و اسنادی که از سایت‌ها ارایه شده بیشتر به سایت‌هایی برمی‌گردد که بدون نماد بوده است.
رییس مرکز تجارت الکترونیکی افزود: طبق قانون و بر اساس رویه‌های اجرایی ما رابطه بسیار نزدیک با سازمان‌های متولی در این امر از جمله پلیس فتا، نیروی انتظامی و پلیس اماکن داریم که با سایر دستگاه‌های انتظامی نیز در ارتباط هستیم و به همین منظور کمیته‌های نظارتی جهت کنترل و پایش به صورت مستمر برگزار می‎شود.
از سایت‌های بدون نماد خرید نکنید
گرکانی‌نژاد با بیان این که مردم در خرید اینترنتی باید هوشیار بوده و از سایت‌هایی که نماد اعتماد ندارند خودداری کنند گفت: وظیفه ما به عنوان یک مرکز تجارت الکترونیکی این است که با دستگاه‌های متولی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده تا با سایت‌هایی که نماد ندارند برخورد شود.
وی ادامه داد: در طی دو سال گذشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ سایت نماد اعتماد داشتند که اکنون این تعداد به رقم ۱۳ هزار رسیده است.
رییس مرکز تجارت الکترونیکی گفت: برای مطمئن بودن از این سایت‌ها باید سه مرحله را پشت سر گذاشت که نماد اعتماد از نظر ما امن و قابل سوء‌استفاده نیست به شرطی که خریدار توجهات لازم را داشته باشد چرا که در سایت enemad.ir فهرست تمام سایت‌هایی که نماد اعتماد دارند گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه تخلفات سامانه‌های فروش اینترنتی که نماد اعتماد دارند بسیار پایین است، گفت: خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و حضور تجاری در فضاهای مجازی مورد توجه گسترده در کشور ما و جهان قرار گرفته است.
بالاترین آمار تخلفات مربوط به تهران است
رییس مرکز تجارت الکترونیکی در پاسخ به این پرسش که بیشترین تخلفات مربوط به کسب و کارهای اینترنتی مربوط به کدام استان در کشور است، گفت: از آنجایی که تهران به لحاظ تعداد سامانه‌های فروش اینترنتی بیشترین تعداد را در کشور دارد از این رو بالاترین آمار تخلفات مربوط به استان تهران است.
گرکانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا لوگوی هوشمند جایگزین نماد اعتماد شده است، گفت: لوگوی هوشمند که توسط وزارت ارشاد اعطا می‌شود قرار نیست جایگزین نماد اعتماد شود چرا که نماد اعتماد برای کسب و کارهای اینترنتی اعطا می‌شود و به هیچ وجه کارکرد آن موازی کارکرد لوگوی هوشمند نیست.
رئیس مرکز تجارت الکترونیکی در پاسخ به این پرسش که آیا سایت‌های بازاریابی شبکه‌ای نیز از مرکز تجارت الکترونیکی برای فعالیت‌های خود مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: در مورد این سامانه‌ها طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ اصناف، مسئولیت اعطای مجوز به چنین سایت‌هایی مرکز اصناف ایران است.
تجارت فرامرزی کاغذ حذف می‌شود
به گفته گرکانی‌نژاد در آینده بسیار نزدیک در تجارت فرامرزی کاغذ حذف می‌شود و تنها ثبت در فضاهای اینترنتی مصداق صحت و سقم یک تجارت قرار می‎‌گیرد.
گرکانی‌‌نژاد از درخواست سه شرکت خارجی برای راه‌اندازی و فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در فضاهای مجازی خبر داد و گفت: در حال حاضر تقاضای فعالیت این سه شرکت در فضاهای مجازی ایران در حال بررسی است و قرار شده این مورد پس از برداشته شدن تحریم‌ها و در صورت تایید از سوی مرکز تجارت الکترونیکی عملیاتی و اجرایی شود.

منبع : فناوران اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *