Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۸
  • :
  • :

مدل رتبه‎بندی اعتباری هیبریدی با استفاده از الگوریتم‌های ژنتیک و سیستم‌های خبرۀ فازی (مطالعۀ موردی: مؤسسۀ مالی و اعتباری قوامین)

مدل رتبه‎بندی اعتباری هیبریدی با استفاده از الگوریتم‌های ژنتیک و سیستم‌های خبرۀ فازی (مطالعۀ موردی: مؤسسۀ مالی و اعتباری قوامین)

چکیده
سیستم‌های خبره می‌توانند به ساخت مدل‌های رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها کمک کنند. در اینجا، انتخاب ویژگی‌های مهم در رتبه‌بندی اعتباری اهمیت دارد. همچنین ممکن است مقادیر ویژگی‌ها، به‎صورت فازی بیان شوند. مسئله این است، چگونه می‌توان به‎کمک الگوریتم ژنتیک، انتخاب ویژگی‌ها را بهبود بخشید؛ به‎گونه‌ای که این ویژگی‌ها به‎منزلۀ ورودی در سیستم خبرۀ فازی مورد استفاده قرار گیرند. این نوشتار به ارائۀ مدل رتبه‌بندی اعتباری هیبریدی با ترکیب انتخاب ویژگی‌ها، مبتنی بر الگوریتم ژنتیک و سیستم خبرۀ فازی می‌پردازد. پژوهشی که در این مورد انجام‎ گرفت، از نظر نتایج، کاربردی و از نظر هدف، توصیفی از نوع مطالعۀ موردی است. برای آموزش و آزمون مدل، از مجموعه داده‌های رتبه‌بندی اعتباری مؤسسۀ مالی و اعتباری قوامین استفاده شده است. پس از پیش‌پردازش داده‌ها، به‎کمک الگوریتم ژنتیک ویژگی‎ها انتخاب شدند و از طریق مصاحبه با فردی خبره و به‎کارگیری منطق فازی، دامنۀ تغییرات ویژگی‌های منتخب تعیین‎شده و سپس قوانین فازی رتبه‌بندی اعتباری ایجاد شدند. برای تحلیل داده‌ها از ابزار وکا و ماژول سیستم استنتاج فازی در نرم‎افزار متلب استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد، دقت طبقه‌بندی مدل پیشنهادی نسبت به سایر روش‌های مقایسه‎شده در این مقاله بیشتر است. قوانین فازی ایجادشدۀ این مدل را می‎توان برای رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانکی به‎کار برد.
نویسندگان : محمد تقی تقوی فرد , فریبا سادات حسینی , محمد خان بابایی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *