Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
  • :
  • :

شناسایی و طبقه بندی مدل های کسب و کار موبایل مبتنی بررویکرد فراترکیب

شناسایی و طبقه بندی مدل های کسب و کار موبایل مبتنی بررویکرد فراترکیب

چکیده
ظهور موبایل به دلیل ویژگی‌های خاص، فرصت‌های شغلی فناورانه‌ای را برای فعالان صنایع فناوری محور فرهم نموده است. جستجوی انجام شده در پایگاه داده مقالات داخلی و خارجی، نشان داد تاکنون تحقیقی جهت شناسایی، طبقه بندی و تحلیل مدل‌های کسب‌و‌کار موبایل انجام نشده و از این نظر این مقاله به نوبه‌ی خود دارای نوآوری است. در این پژوهش مفاهیم تجارت همراه و مدل کسب‌و‌کار بررسی گردید. پس از مطالعه مدل‌های کسب‌و‌کار حوزه‌ی موبایل در ۲۸ عنوان مقاله و کتاب ، ۹۲ مدل مختلف با استفاده از روش فرا ترکیب مورد مقایسه، تفسیر، ترجمه و ترکیب قرار گرفته‌اند. معیارهای طبقه‌بندی مدل‌ها نظر صاحب نظران ارائه دهنده نقش، حوزه‌ی کسب‌و‌کار، شرکای کسب‌و‌کار، میزان پویایی، نوع فعالیت، حوزه تمرکز، نسل‌های موبایل، شفافیت، نوع شبکه، نوع فعالیت اپراتور، بازاریابی و تبلیغات و سطح لایه است. در نهایت مدل‌ها بر اساس نوع محصول، این مدل‌ها در چهار حوزه‌ی مختلف کسب‌و‌کار موبایل شامل تولید محتوا، فناوری (سخت افزار،نرم افزار)، شبکه و ترکیبی تحلیل و طبقه بندی شدند.
نویسندگان: پوراندخت نیرومند, محبوبه رنجبر, محمدرضا سعدی, میراحمد امیرشاهی
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *