Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۰
  • :
  • :

شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد درشبکه‌های اجتماعی برخط از دید خبرگان ایرانی به کمک روش الکترۀ فازی

شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد درشبکه‌های اجتماعی برخط از دید خبرگان ایرانی به کمک روش الکترۀ فازی

چکیده
مقاله حاضر سعی در رتبه‌بندی عوامل اثرگذار بر اعتماد‌کاربران در شبکه‌های اجتماعی الکترونیکی دارد. مسئلۀ شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد از نوع مسائل تصمیم‌گیری چندمعیاره است ضمن این‌که اکثر عوامل مؤثر بر آن توأم با ابهام و عدم قطعیت هستند، به همین دلیل از روش الکترۀ فازی برای دسته‌بندی آنها استفاده شده است. با اجرای این روش بر‌ روی داده‌های جمع‌آوری شده توسط پرسش‌نامه، مشاهده شد‌ ویژگی‌های «کاربردپذیری»، «پشتیبانی از فنّاوری‌به‌روز»، «یکپارچگی» و «میزان برخورداری از اخلاق» با توجه به انواع شبکه‌های اجتماعی در صدر عوامل اثرگذار بر اعتماد‌کاربران است و به طورکلی «ویژگی‌های وبگاه»، «ویژگی‌های فنّاورانه» از درجۀ اهمیت بالاتری نسبت به «ویژگی‌های امنیتی»، «ویژگی‌های فردی‌ـ‌اجتماعی» و «ویژگی‌های فرهنگی‌کاربر» برخوردار است. نتایج حاصل از تحلیل حساسیت انجام گرفته در تغییر وزن معیارها نیز نشان‌دهندۀ عدم تأثیر ابهام و عدم قطعیت موجود در ورودی‌های مسئله بر خروجی روش الکترۀ فازی است.
نویسندگان: غلامعلی منتظر, الهام حقیقی
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *