Search
۱۴۰۳-۰۳-۰۱
  • :
  • :

ساعت‌ هوشمند Dot برای افراد نابینا

ساعت‌ هوشمند Dot برای افراد نابینا

این روزها استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان و GPS شاید بیشترین بخش مورد استفاده در دنیای تکنولوژی باشد. اما تا به امروز برنامه‌ای کاربردی در این حوزه‌ها برای افراد نابینا و یا کم بینا وجود نداشت و این افراد عملا از اصلی ترین بخش‌های دنیای تکنولوژی به دور بودند.

ساعت هوشمند دات، نتیجه اندیشه خلاق مدیرعامل و موسس این شرکت، Eric Kim است. وی اعلام کرده که ایده ساخت چنین محصولی برای افراد معلول بینایی، زمانی به ذهن وی خطور کرد که در دانشگاه واشنگتن تحصیل می‌کرد. وی در آن زمان یک هم کلاسی نابینا داشت که همیشه کتاب‌های قطور و حجیم را با خود همراه داشت، درحالیکه دیگر دانشجویان به راحتی فقط یک تبلت حمل می‌کردند. وی بعدا فهمید که این کتاب‌ها به خط بریل(خط قابل استفاده توسط نابینایان) نوشته شده‌اند و به دلیل اینکه یک دانشجو به دلیل نابینا بودن نمی‌تواند از هیچ کدام از انواع تکنولوژِی‌های روز دنیا بهره ببرد، بسیار متاثر شد.

با وجود اینکه ایده و طرح این محصول، ناب و استثنائی است، مشکلانی نیز دارد. اول اینکه همه افرادی که مشکل بینایی دارند، با خط بریل آشنا نیستند. طبق گزارش فدراسیون ملی نابینایان، فقط ۱۰ درصد جمعیت نابینایان در آمریکا قادر هستند که خط بریل را بخوانند. در گزارش دیگری نیز عنوان شد که به دلیل کوچکی صفحه ساعت هوشمند، خواندن متن‌های طولانی از این طریق می‌تواند بسیار کار سختی برای فرد باشد.

از آنجایی که ساعت دات، رابط برنامه نویسی یا API دارد، طراحان برنامه‌ها قادر خواهند بود تکنولوژی ساعت را به روز رسانی کنند و یا حتی قابلیت‌های جدیدی برای آن عرضه کنند. طراحی و تولید ساعت هوشمند دات، ۳ سال زمان برده است و فعلا فقط قرار است در برخی از فروشگاه‌های به‌خصوص در بریتانیا، از ماه مارس عرضه شود. طراحان این ساعت اعلام کرده‌اند که به زودی این محصول در کشور آمریکا نیز عرضه خواهد شد. قیمت این ساعت هوشمند، ۳۰۰ دلار است و در حل حاضر این ساعت‌ها با ۱۰ درصد تخفیف، از طریق وب سایت شرکت پیش فروش می‌شوند.

منبع: آی تی ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *