Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۸
  • :
  • :

ساخت و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش آمادگی سازمانی برای پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی (مطالعه‎ی موردی: شرکت برق منطقه‎ای فارس)

ساخت و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش آمادگی سازمانی برای پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی (مطالعه‎ی موردی: شرکت برق منطقه‎ای فارس)

چکیده
یکی از دغدغه‎های سازمان‎ها، آگاهی از میزان آمادگی برای پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی است. در پاسخ به این مسئله، پرسش‎نامه‎ای شامل ۴۸ گویه تدوین شد. شرکت برق منطقه‎ای فارس با ۸۲۰ نفر کارمند، به‎عنوان جامعه‎ی آماری انتخاب شد. نمونه‎ای مشتمل بر ۲۶۲ نفر از کارکنان آن شرکت با استفاده از روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و پرسش‎نامه‎ی تهیه‎شده در بین آنها توزیع شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد و درنهایت ۴۳ گویه به‎دست آمد که می‎توان از آن در اندازه‎گیری آمادگی سازمانی برای پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی استفاده کرد. نتایج نشان داد که شرکت مورد بررسی از نظر فرهنگ سازمانی، سیاست‎ها و رویه‎ها و منابع سازمانی، در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ ولی تجربه‎ی شخصی کارکنان در زمینه‎ی کار با اینترانت اجتماعی پایین است و ساختار سازمانی موجود نیز، ویژگی‎های لازم برای پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی را ندارد. درنهایت بر مبنای یافته‎های پژوهش، پیشنهادهایی برای آمادگی بهتر شرکت در پیاده‎سازی اینترانت اجتماعی مطرح شده است.
نویسندگان : حبیب‎ا.. رعنایی کردشولی , مهدی قهرمانی فرد
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *