Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۶
  • :
  • :

رشد ۱۰ برابری ظرفیت لایه انتقال کشور نسبت به ابتدای دولت یازدهم

رشد ۱۰ برابری ظرفیت لایه انتقال کشور نسبت به ابتدای دولت یازدهم

همزمان با دهه مبارک فجر، با افتتاح پروژه تلاش ۳ در حوزه زیرساختی کشور، ظرفیت لایه انتقال کشور از ۴ هزار ترابیت برثانیه به ۱۰ ترابیت بر ثانیه رسید و نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر شد.

به گزارش نشریه مدیران فناوری اطلاعات به نقل از خبرنگار سیتنا، راه اندازی این پروژه از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از توان متخصصان داخلی، گامی در جهت ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

گفتنی است؛ در اجرای این پروژه از فناوری های به روز دنیا مانند POTN و ROADM استفاده شده است. ویژگی این فناوری ها قابلیت ارایه سرویس های جدید برای مشترکین کلان با پایداری مناسب و استفاده بهینه از ظرفیت انتقال فیبر است، همچنین فیبرهای نوری پروژه نور یک و دو در این طرح مورد استفاده قرار گرفته اند.

با توجه به وسعت اجرای این پروژه، ایستگاه های جدیدی نیز احداث شده اند تا مناطق مورد نظر پوشش کامل داشته باشند. علاوه بر این، به منظور بالابردن کیفیت سرویس هایی که در این پروژه به مشترکان ارایه می شود از فناوری سوییچ الکتریکال و نوری(WSONو ASON) بهره گیری شده است.

مهم ترین ویژگی این فناوریها جایگزین کردن مسیر جدید به صورت خودکار و در کمترین زمان در هنگام قطعی فیبرنوری است.

همچنین فناوری های یاد شده به نوبه خود، قابلیت ارایه تفاهم نامه سطح خدمات SLA را به صورت متنوع فراهم می کند، چرا که با ایجاد مسیر پشتیبان برای سرویس های قابل ارایه شرکت ارتباطات زیرساخت، پایداری این سرویس ها تامین می شود و در نهایت رضایتمندی مشترکان افزایش می یابد.

علاوه بر این، با اجرای پروژه، امکان واگذاری ظرفیت شبکه در حوزه زیرساخت انتقال از ۴Tbps به ۱۰Tbps افزایش می یابد. پیش از اجرای این پروژه امکان واگذاری ظرفیت بیش از ۱۰G وجود نداشت.

استفاده از فناوری های جدید در این پروژه این امکان را فراهم ساخت است که در مقایسه با گذشته دسترسی به مسافت های طولانی تر با کاهش بازسازی سینگال فراهم شود و این ویژگی به نوبه خود سبب کاهش هزینه های اجرای این پروژه شده است.

از سوی دیگر در این پروژه با بکارگیری فناوری opm امکان مشاهده کانال های انتقال از طریق مدیریت شبکه مرکزی و از راه دور فراهم می شود که در نتیجه به هنگام بروز خطا، ضمن افزایش سرعت خطایابی، زمان بروز قطعی به حداقل زمان ممکن کاهش می یابد.

بکارگیری توان بومی، انتقال دانش فنی و کاهش وابستگی بر نیروها و کارشناسان خارجی از جمله اهداف اجرای این پروژه به شمار می رود.

منبع: سیتنا




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *