Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
  • :
  • :

بازنمون تصویری دانش در رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

بازنمون تصویری دانش در رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بازنمون تصویری دانش و تعیین نقاط خلأ و تراکم گرایش‌های علمی اعضای هیأت‌علمی رشتۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌های دولتی ایران صورت پذیرفته است. بدین منظور پیشینه‌نامۀ علمی-اجرایی هریک از اعضاء به روش سرشماری گردآوری و تحلیل محتوا شد. سپس با استفاده از یک سیاهه وارسی محقق ساخته میزان گرایش هر یک از اعضای جامعۀ پژوهش تعیین گردید. در نهایت نقشه‌هایی با استفاده از نرم‌افزار مصورسازی NodeXL ترسیم گردیدند. نتایج نشان دادند که نقاط تراکم گرایش‌ها به ترتیب در حوزه‌های علم‌سنجی، روش تحقیق در کتابداری و اطلاع‌رسانی ، سازماندهی اطلاعات، منابع اطلاعاتی، روانشناسی در کتابداری و اطلاع‌رسانی ، آموزش در کتابداری و اطلاع‌رسانی ، مدیریت، کتابداری و اطلاع‌رسانی در وب، مدیریت دانش، کتابخانه‌های دانشگاهی، خدمات اطلاعاتی، مبانی نظری و فلسفی کتابداری و اطلاع‌رسانی ، مدیریت مجموعه مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد متخصصان این حوزه در این جامعۀ خاص به کتابداری و اطلاع‌رسانی در موضوعات شیمی، نقشه، موزه، حقوق، هنر و کتابخانه‌های آموزشگاهی و همچنین در خوشۀ موضوعات مستقل به موضوعات اقلیت‌ها در کتابخانه‌ها، معماری اطلاعات، مشاورۀ اطلاعاتی، خودکارسازی کتابخانه‌ها، حفاظت و نگهداری و همچنین تاریخ شفاهی، سایبرنتیک، حق مؤلف، بازاریابی اطلاعات و اقتصاد اطلاعات گرایش قابل توجهی نداشته اند و در این موضوعات خلأ فعالیت علمی مشاهده می‌شود.
نویسندگان: افسون ثابت پور ، غلامرضا فدایی، نادر نقشینه ، وفا قبادپور
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *