Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۰
  • :
  • :

بازار پایگاه‌های داده متن‌باز، در چنبره ابر

بازار پایگاه‌های داده متن‌باز، در چنبره ابر

نرم‌افزارهای متنباز یا همان اُپِنسورس (Open Source) از همان ابتدای پیدایش، الهام بخش توسعه‌گران و برنامه‌نویس‎ها بوده است ولی اکنون برخی شواهد نشان می‌دهد که اکوسیستم رایانش ابری (Cloud) توانسته این معادله را تا حد زیادی تغییر دهد.

وب‌سایت InfoWorld در گزارش تحلیلی خود نوشت: در واقع ابر در حال تنگ کردن جای پایگاه‌های داده متن‌باز است. دیتابیس‌های متن‌باز از جمله MySQL و Postgres سال‌هاست که در بازار پایگاه داده یکه‌تازی می‌کنند ولی این دوران باشکوه آرام آرام در حال سپری شدن است.

برای نمونه، به تازگی MongoDB، Cassandra و Redis توانسته‌اند در رده‌بندی «۱۰ پایگاه داده برتر» جایی برای خود باز کنند، هر چند هنوز هم اوراکل، MySQL و Microsoft SQL Server، به ترتیب رتبه اول تا سوم این جدول را در اختیار دارند.

بخشی از این امر به تغییر ذائقه توسعه‌گران باز می‌گردد. در واقع آن‌ها می‌توانند از نرم‌افزارهای ابری با سرعت و سهولت بیشتری استفاده کنند و خود را از محدودیت‌های دست و پاگیر نرم‌افزارهای سنتی برهانند.

اکنون توسعه‌گران خوب می‌دانند که کار با AWS، Microsoft Azure یا Google Cloud ساده‌تر از شیوه‌های سنتی است و همین امر، به نوبه خود افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

یک کارشناس معتقد است امکان استفاده توامان از چندین پایگاه داده در ابر یکی دیگر از این مزایاست، در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که به عنوان مثال، ابزاری از قبیل Nginx، Kubernetes، Docker، Chef و MongoDB با هم به خوبی کار کند.

هر چند در یک نگاه افراطی، ادامه این روند حتی ممکن است به حذف کامل نرم‌افزارهای منبعباز بیانجامد، ولی کارشناسان واقع‎بین این موضوع را حداقل در سال‌های اخیر شدنی نمیدانند.

database-jobs-100697517-large

منبع: همکاران سیستم




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *