Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۷
  • :
  • :

ایجاد معاونت جدید برای توسعه کسب‎وکارهای IT

ایجاد معاونت جدید برای توسعه کسب‎وکارهای IT

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: به زودی با ایجاد معاونت سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای فناوری اطلاعات، مدل مشابه سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای توسعه کسب و کارهای ICT پیاده می شود.

نصرالله جهانگرد روز گذشته در نشستی صمیمی با خبرنگاران افزود: در تلاشیم معاونت صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات را به معاونت سرمایه گذاری و توسعه کسب وکارهای فناوری اطلاعات تغییر دهیم و با دریافت مصوبه های لازم، مدل سازمان گسترش را برای توسعه کسب و کارهای ICT پیاده کنیم.
جهانگرد با بیان اینکه وزارت ارتباطات در دوره گذشته از وضعیت انحلال هم فراتر رفته و به اضمحلال کشیده شده بود، گفت: در دوره جدید انسجام و انضباط به وزارتخانه بازگشت و شاهد پیکربندی درستی در حوزه ICT هستیم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: این سازمان در ادامه شرکت دیتا شکل گرفت و در دوره پیش یک سری عملیات اجرایی بر عهده آن بود. درواقع زمانی که ما کار را در دست گرفتیم، هیچ طرح استراتژیکی برای ماموریت سازمان وجود نداشت. برای مثال وقتی وارد شدیم، مشاهده کردیم که سازمان در حال ساخت دیتاسنتر است و ۸-۹ ماه طول کشید که این موضوع را جا بیندازیم که اصولا کار ساخت دیتاسنتر را باید به بخش خصوصی بسپاریم.
وی ادامه داد: اکنون سازمان فناوری اطلاعات پیاده سازی دولت الکترونیکی را بر عهده دارد. همچنین طراحی و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تدوین قوانین و مقررات و توسعه کسب وکارهای نوپا نیز بر عهده این سازمان است.
جهانگرد با بیان اینکه توسعه کسب وکارهای نوپا با راه اندازی نسل ۳ و ۴ ارتباطی در کشور رونق خوبی گرفته است، گفت: طراحی شبکه ملی اطلاعات به طور کامل انجام شده و این شبکه اکنون مراحل پیاده سازی خود را طی می کند. از سوی دیگر با مجوزهایی که وزارت ارتباطات برای اپراتورهای مختلف صادر کرده است، این اپراتورها هم راستا و هم گام شده اند و بنابراین می توانیم بگوییم اکنون مسیر ICT کشور در ریل درستی در حال حرکت است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بخش دولت الکترونیکی فعالیت های زیرساختی زیادی مانند نظام های کدینگ و الگوریتم های شناسایی اقلام عقب افتاده بود، گفت: اکنون این موضوع به وضعیت خوبی رسیده و با کمی تامل بیشتر، سرویس ها به‎تدریج به مردم ارایه خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده مدیران از ابزارهای هوشمند گفت: مراودات شخصی و کاری در این حوزه باید جدا شود. این در حالی است که هنوز هم برخی مدیران به جای ایمیل سازمانی، برای پیگیری کارها از ایمیل های شخصی استفاده می کنند. نکته دیگر اینکه اکنون از کودکان تا پیرمردها از فیلترشکن استفاده می کنند و این موضوع امنیت را به خطر می اندازد.
جهانگرد گفت: سال گذشته یک گزارش قوی در معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان ارایه شد. ۵-۶ جلد کتاب هم در این راستا تهیه شد؛ اما با انتشار بخشی از این اطلاعات، عده ای موجی به راه انداختند که ما به دنبال تضعیف نمونه های داخلی و وارد کردن نمونه های خارجی هستیم و همین موضوع سبب شد جلوی انتشار بقیه گزارش ها را بگیریم.
شفافیت بلوغ دستگاه های اجرایی در حوزه ICT
رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات نیز با اعلام اینکه در حال بررسی میزان بلوغ دستگاه های اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات هستیم، گفت: گزارش این بخش برای وزارت ارتباطات آماده شده و به‎زودی منتشر می شود.
وی افزود: در احصای خدمات الکترونیکی دولت گزارش های تحلیلی بسیار خوب درآمد که به‎زودی منتشر می شود. مثلا مشخص شد که ۵۱ درصد خدمات دولت به مردم در قالب ارایه مجوز است یا ۹۹ درصد این مجوزها که به بیش از ۱۵۰۰ نمونه می رسد، نیاز به استعلام هویت دارد. همچنین ۱۲۰۰ نمونه از این استعلام ها نیاز به استعلام ثبتی و ۸۰۰ مورد نیاز به استعلام
مالیاتی دارد.
رفع موانع قانونی برای ایجاد معاونت جدید
عبدالرضا بهادری فرد، معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: سازمان فناوری اطلاعات تبدیل به یک سازمان توسعه ای شده است و با رفع چند گیر قانونی، این وظیفه را با قدرت بیشتری پیش خواهیم برد.
وی افزود: به دنبال پیاده‎سازی مدل سازمان گسترش در حوزه ICT هستیم به نحوی که با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مشارکت کرده و راه را برای توسعه فناوری اطلاعات بگشاییم.
آتش سوزی های اخیر منشاء سایبری نداشته است
سیدهادی سجادی، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز گفت: گمانه زنی هایی از وجود بدافزار در آتش سوزی‎ها ی اخیر تاسیسات و سیستم های کنترل صنعتی کشور وجود داشته است که مرکز ماهر و سایر گروه های فعال در این حوزه نسبت به پایش و کنترل اوضاع اقدام کرده اند؛ اما تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این رخدادها منشاء تهدیدات سایبری داشته باشد، دیده نشده است.
وی با بیان اینکه تمامی احتمالات را براساس نشانه ها بررسی و تحلیل می کنیم، ادامه داد: گروه های تجسس به صورت دائم در حال بررسی جوانب هستند و با وجودی که تاکنون نشانه ای از این گمانه ها وجود نداشته است، اما برای احتیاط، تحقیق و بررسی ادامه دارد.

منبع: فناوران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *