Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
  • :
  • :

اشتباه راننده و تصادف خودروی تسلا

اشتباه راننده و تصادف خودروی تسلا

قابلیت هوشمند اتوپایلوت یا رانندگی خودکار، ترکیبی از تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاریست و یکی از بهترین شیوه‌های رانندگی نیمه خودکار شده که محبوبیت روز افزون در سطح جهانی دارد. البته سازندگان این تکنولوژی بارها اعلام کرده‌اند که این قابلیت فعلا به صورت نیمه خودکار است و باید حتما همراه با پشتیبانی یک راننده انسان اجرا شود.

ویدیویی به تازگی در وب سایت Reddit قرار گرفته و یک خودروی شرکت تسلا را نشان می‌دهد که با گارد کنار جاده برخورد می کند و نشان می‌دهد که نتیجه اعتماد ۱۰۰ درصدی به قابلیت اتوپایلوت می‌تواند مخاطره‌انگیز باشد. به همین دلیل سازندگان خودروهای خودران به شدت تاکید دارند که این اتوموبیل‌ها حتما باید همراه با یک راننده پشتیبان هوشیار، استفاده شوند.

این مطلب ابتدا توسط یک کاربر Reddit عنوان شد که چند عکس از خودروی تصادف کرده مدل S خود را منتشر کرد و ادعا کرد که سیستم رانندگی خودکار، قبل از برخورد با مانع وسط بزرگراه هرگز به وی اعلام نکرده که باید کنترل خودرو را به دست بگیرد – سیستم رانندگی خودکار طوری برنامه ریزی شده است که زمان مواجهه با خطر، به راننده هشدار می‌دهد و از وی می‌خواهد که خودرو را به صورت دستی هدایت کند- چند روز بعد فیلمی از تصادف این خودرو نیز منتشر شد که توسط راننده پشتی خودروی مدل S ضبط شده بود. در این فیلم می‌بینیم که خودروی تسلا، علائم هشدار ساخت وساز وسط جاده را متوجه نشد و به همین دلیل با مانع وسط جاده برخورد کرد.

طبق گفته تحلیلگران، مقصر خود راننده خودروی مدل S بود که اشتباه بزرگی مرتکب شد و گمان کرد که می‌تواند کنترل کامل خودرو را به سیستم اتوپایلوت بسپارد و نمی‌دانست که باید برخی از مسئولیت‌های حین رانندگی را خودش تقبل کند. طبق قوانین فروش این خودروها، راننده یک اتوموبیل خودران حتما باید در پشت فرمان حضور داشته باشد، چشمش به جاده باشد و آماده باشد تا در صورت بروز خطر، کنترل خودرو را به دست گیرد.

برخی از گروه‌ها مانند دولت آلمان ادعا کرده‌اند که قابلیت اتوپایلوت، ناقص است و فقط جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد (سال گذشته یک نفر به دلیل انحراف خودروی مدل S شرکت تسلا، در جاده کشته شد) اما بعد از تحقیقات سازمان مدیریت امنیت جاده‌ای، مشخص شد که سیستم اتوپایلوت به خودی خود نقصی ندارد و اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، امنیت سرنشینان را دو چندان می‌کند.

شرکت تسلا قصد دارد امسال برنامه “اتوپایلوت پیشرفته” و سنسورهای ارتقا یافته جدید خود را معرفی کند. برنامه اتوپایلوت پیشرفته، قادر است کنترل کامل خودرو را به دست بگیرد و دقیقا جای راننده انسانی را پر خواهد کرد اما تا زمان معرفی این قابلیت، اگر خودرو تسلا دارید، هنگام رانندگی حواستان را کامل جمع کنید!

منبع: آی تی ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *