Search
۱۴۰۳-۰۲-۱۰
  • :
  • :

ارزیابی بلوغ سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب‎وکار (مطالعه‎ی موردی چندگانه: برید سامانه‎ی نوین، سیستم‎های کاربردی کاسپین و سپهر اندیشه‎ی جوان)

ارزیابی بلوغ سازمانی برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب‎وکار (مطالعه‎ی موردی چندگانه: برید سامانه‎ی نوین، سیستم‎های کاربردی کاسپین و سپهر اندیشه‎ی جوان)

چکیده
در این نوشتار ابزاری ساده و منعطف معرفی می‎شود که میزان بلوغ سازمان در همراستایی استراتژیک میان IT و کسب‎وکار را اندازه‎گیری می‎کند. این ابزار که بر اساس مدل بلوغ همراستایی استراتژی (SAMM) لوفتمن طراحی شده است، در شرکت‎های برید، کاسپین و سپهر برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور ۳۶ پرسش‎نامه در میان مدیران فناوری اطلاعات توزیع شد و درنهایت برای به‎دست‎آوردن سطح دقیق بلوغ سازمانی، از گروه کانونی بهره برده شد، برای انجام این کار نشستی با حضور ۱۳ نفر از مدیران ارشد این سه سازمان برگزار شد و درجه‎ی بلوغ همراستایی آنها تعیین شد. نتایج نشان داد که این شرکت‎ها از نظر بُعد مشارکت و ارتباطات وضعیت مناسبی دارند؛ ولی از لحاظ نحوه‎ی اداره‎ی امور، وضعیت چندان مناسب نیست. همچنین سطح بلوغ شرکت‎های، برید، کاسپین و سپهر، به‎ترتیب برابر سطح سوم، دوم و دوم ارزیابی شد.
نویسندگان: امیر مانیان, محمد موسی خانی, علی زارع میرک‎آباد
منبع: نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *