Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۹
  • :
  • :

ارائه مدل عوامل موثر بر تسهیم دانش گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاداسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم وتحقیقات)

ارائه مدل عوامل موثر بر تسهیم دانش گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاداسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم وتحقیقات)

چکیده
توانایی تسهیم دانش گروههای آموزشی دانشگاهی یکی از پیش نیازهای مهم برای کسب شایستگی های علمی و پژوهشی است.این مقاله با هدف تعیین عوامل موثر بر تسهیم دانش درون و مابین گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. توانایی های تکنولوژیک، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی ، وضعیت مستند سازی دانش ، کنترل سرپرست، تعامل سازمانی، وابستگی های ارتباطی و روشهای انگیزشی از جمله عوامل زمینه ای سازمانی و همینطور اعتماد به مدیریت ، ادراک حمایت سازمانی از عوامل ادراکی هستند که همگی بعنوان متغیر مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد ۱۴۸ نمونه بصورت طبقه ای تصادفی از اعضای هیئت علمی واحد تهران شمال و واحد علوم وتحقیقات انتخاب شده است و روش تحقیق این مقاله، میدانی از شاخه همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روشهای آماری t تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهایSPSS وPLS استفاده شده اند. نتایج نشان می دهد که اعتماد به مدیریت از طریق مستند سازی دانش بر تسهیم دانش درون و مابین گروهی تاثیردارد. توانمندی های تکنولوژیک و ادراک حمایت سازمانی از عوامل موثر بر تسهیم دانش مابین گروهی بوده اند. همینطور روشهای انگیزشی مادی و غیر مادی بر تسهیم دانش درون گروهی تاثیر داشته اند. دست آوردهای این تحقیق مبنای تجربی مناسبی جهت برنامه ریزی و اجرای سازوکارهای مدیریت دانش را فراهم آورده است.
نویسندگان : زهرا علی‌پور درویشی
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *