Search
۱۴۰۳-۰۲-۲۸
  • :
  • :

ابر خصوصی می‌تواند ارزان‌تر از ابر عمومی باشد

ابر خصوصی می‌تواند ارزان‌تر از ابر عمومی باشد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد استفاده از ابر خصوصی ممکن است در قیاس با ابر عمومی، هزینه کمتری به سازمان‌ها تحمیل کند، البته با این شرط که ابر خصوصی در مقیاس بالا (large scale) مورد استفاده قرار گیرد.

مرکز پژوهشی ۴۵۱ Research در گزارش اخیر خود به بررسی هزینه‌های استفاده از خدمات ابر عمومی، خصوصی و آمیخته پرداخته و به این نتیجه رسیده است که وقتی یک ابر خصوصی به اندازه کافی بزرگ باشد، استفاده از آن ممکن است نسبت به دیگر ابرها، هزینه کمتری به بار آورد.

به گزارش وب‌سایت ITProPortal، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری، مدل‌های مختلفی برای تعیین نرخ سرویس‌های خود به کار می‌گیرند، و گزارش مزبور به دنبال آن بوده که درک این شیوه‌های قیمت‌گذاری را برای مشتریان احتمالی آسان نماید.

۴۵۱ Research که در بررسی‌های خود به عوامل مختلفی همچون هزینه کلی مالکیت (TCO) و شاخص قیمت ابر (CPI) نظر داشته است می‌گوید وقتی بهره‌وری نیروی کار کمتر از ۴۰۰ ماشین مجازی به ازای مهندس (virtual machines per engineer) باشد، آن دسته از ابرهای خصوصی تجاری که توسط شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و VMware عرضه می‌شود، دارای TCO پایین‌تری است؛ ولی هنگامی که بهره‌وری نیروی کار بالا رود، استفاده از OpenStack از لحاظ مالی کاملاً توجیه‌پذیر و مقرون به صرفه خواهد بود.

اوون راجرز (Owen Rogers) یکی از مدیران و تحلیلگران مرکز ۴۵۱ Research، با اشاره به این که دستمزدها و بهره‌وری نیروی کار، تاثیر زیاد و نامتناسبی بر این قیمت‌گذاری‌ها دارد، می‌گوید خریداران سرویس‌های ابری علاوه بر بررسی هزینه‌ها و ارزیابی ریسک‌ها، به چیزهای دیگری از قبیل تاثیر وابستگی به فروشنده (Vendor Lock-in) در دراز مدت نیز باید توجه نشان دهند.

lock-in یا قفل شدن، یکی از چالش‌های استفاده از ابر است که طی آن مشتری نمی‌تواند سرویس‌دهنده خود را تغییر دهد و خواه ناخواه به فروشنده فعلی خود وابسته می‌شود.

منبع: همکاران سیستم




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *