Search
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • :
  • :

رتبه‎بندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی (AHP) مقاله ۱، دوره ۳، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۰، صفحه ۱-۱۸

رتبه‎بندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی (AHP) مقاله ۱، دوره ۳، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۰، صفحه ۱-۱۸

چکیده
در این پژوهش، متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران بازاریابی الکترونیکی در کشور ایران به‎منظور بررسی دیدگاه‎های آن‎ها در خصوص اهمیت عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در مصرف‎کنندگان اینترنتی مورد نظرسنجی قرار گرفته‎اند. اولویت‎بندی فاکتورها توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام شده که حداقل دارای یک مقاله علمی پژوهشی یا یک طرح پژوهشی (حداقل همکار اصلی) یا یک کتاب هستند. در این راستا، مدلی برای نشان دادن عوامل و متغیرهای مهم تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در اینترنت، ارایه شده است و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی (AHP) این عوامل و شاخص‎های تشکیل دهنده‎ی هر یک از آن‎ها رتبه‎بندی شده‎اند.
بر اساس نتایج انجام تجزیه و تحلیل داده‎های پرسشنامه عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در محیط اینترنت بر اساس میزان اهمیت به‎ترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به تکنولوژی، وجود شرایط شکل‎گیری اعتماد نهادی، کیفیت بالای اطلاعات، کیفیت بالای انجام مبادله‎ی الکترونیکی، ویژگی‎های رفتاری خریداران اینترنتی و در نهایت، قابلیت‎های شرکت عرضه کننده‎ی محصولات یا خدمات از طریق اینترنت.
نویسندگان : مهدی ابزری , حسن قربانی , سامان خواجه‎زاده , المیرا مکینیان
منبع : نشریه مدیریت فناوری اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *