Search
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • :
  • :

تخصیص بهینه درس‌پار به کمک الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرّات

تخصیص بهینه درس‌پار به کمک الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرّات

چکیده:
یاددهندگان معمولاً به طور ذهنی دریافته اند که تدریس خوب دارای چه ویژگی هایی است و با توجه به تجربه و حوزه ی دانش خود درس پارهایی ایجاد کرده و در وب قرار می دهند. به همین دلیل بسیاری از یادگیرندگان نمیتوانند درسپارهای متناسب با نیازهای خود را پیدا کنند. به همین جهت بسیاری از پژوهشگران، تحقیقات خود را بر سامانه های یادگیری شخصی شده معطوف داشته‌اند که یکی از روش‌های شخصی‌سازی در محیط یادگیری الکترونیکی، تعیین توالی مناسب درس‌پارهاست. در این مقاله به بهینه‌سازی توالی درس‌پارها با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرّات پرداخته شده است. معیارهای استفاده شده برای انجام این کار سبک یادگیری و توانایی یادگیرندگان بوده که به ترتیب با استفاده از پرسشنامه‌ی فلدر و سولومان و نظریه‌ی پرسش و پاسخ شناسایی شده است. به منظور ارزیابی روش پیشنهادی، سامانه‌ی طراحی شده در محیط آموزشی وب‌بنیاد در حالت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و نتایج حاصل از «موفقیت تحصیلی»، «رضایت تحصیلی» و «زمان حضور در محیط» یادگیرندگان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است که نتایج، کارامدی چشمگیر سامانه‌ی پیشنهادی را نشان می‌دهد.

نویسندگان: غلامعلی منتظر ، وحید فتحی
جهت دریافت فایل pdf کامل مقاله اینجا را کلیک فرمائید.
منبع: نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *