Search
۱۴۰۳-۰۴-۰۶
  • :
  • :

وسیله‌ای که در عرض ۱۰ ثانیه تلفن همراهتان را نابود می‌کند

وسیله‌ای که در عرض ۱۰ ثانیه تلفن همراهتان را نابود می‌کند

شاید تصور کنید که ابزارهای خودنابودگر فقط متعلق به فیلم‌ها هستند، اما محققان دانشگاه ملک عبدالله عربستان موفق شده‌اند یک نمونه‌ی اولیه از این نوع دستگاه‌ها را تولید کنند.

تیمی از محققان توانسته‌اند یک گجت خودنابودگر بسازند که می‌تواند با موفقیت یک تلفن هوشمند را در عرض ۱۰ ثانیه نابود کند. همچنین می‌توان این ابزار را به نحوی برنامه‌ریزی کرد که به‌صورت خودکار و در شرایط خاص خود را از بین ببرد. ساز و کار این ابزار به گونه‌ای است که باعث می‌شود جریان برق از باتری دستگاه به الکترودهایی منتقل شود که به سرعت گرم می‌شوند.

انتقال جریان برق باعث خارج شدن پلمیر خاصی می‌شود که به سرعت افزایش حجم داده و پردازنده‌ی داخل دستگاه را از کار می‌اندازد. سپس این پلیمر بیش از پیش بزرگ می‌‌شود و موجب وارد آمدن فشار زیادی در داخل سیلیکون می‌شود، در نهایت این سیلیکون مچاله شده و می‌شکند. درجه‌ی حرارت ممکن است به ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد و لایه‌ی پلیمری نیز می‌تواند تا ۷ برابر حجم اولیه‌ی خود بزرگ شود.

محققان برنامه‌ای را برای خودویران‌گری این دستگاه ساخته‌اند
برای این‌که رویه‌ی خودتخریبی این گوشی هوشمند آغاز شود نیازی نیست تا تلفن هوشمند در اختیار صاحبش باشد. محققان دریافته‌اند که این ساز و کار را می‌توان به کمک یک حس‌گر GPS فعال کرد؛ به این ترتیب می‌توان تلفن یا هر دستگاه خودنابودگر دیگری را پس از طی یک فاصله‌ی معین از مبداء از بین برد.

محققان همچنین یک برنامه‌ی کاربردی ویژه‌ی تلفن هوشمند را ساخته‌اند تا با یک دستگاه خاص ارتباط برقرار کنند و کل فرآیند را با استفاده از یک گذرواژه عملی سازند. این فن‌آوری در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایش است و تیم توسعه‌دهنده‌ی آن موفق شد‌ه‌اند تراشه‌ی مورد نظر را به کلی نابود کنند، همچنین درایوهای حافظه و سایر مؤلفه‌های تلفن همراه را از بین ببرند، و به این ترتیب تمامی داده‌ها را کاملاً حذف نمایند.

نخستین مشتریان افرادی خواهند بود که نیاز به حفاظت از اطلاعات دارند: شبکه‌های اطلاعاتی، شرکت‌ها، بانک‌ها، صندوق‌های مالی، مدیران امنیت اجتماعی، و افرادی که مسئول رسیدگی به حجم عظیمی از داده‌ها هستند.

در حقیقت اگر می‌خواهید یک گوشی را نابود کنید بایست باتری لیتیوم‌یونی آن‌ را دست‌کاری کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده که تلفن‌های هوشمند آتش گرفته‌اند و به کلی از بین رفته‌اند، چرا که باتری آن‌ها از طراحی ضعیفی برخوردار بوده و بیش از حد گرم شده است.

منبع: وب‌گاه اخبار امنیتی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *