Search
۱۴۰۳-۰۲-۰۸
  • :
  • :

برخط جهان فناوری ۱۵ مه ۲۰۱۶

برخط جهان فناوری ۱۵ مه ۲۰۱۶

با پروژه‌های جدید ناسا آشنا شوید
ساخت یک زیستگاه فضایی خود مونتاژ، یک اتاق برای خواب عمیق فضانوردان شاتل در سفرهای طولانی و یک میدان مغناطیسی محافظ از جدیترین پروژه‌های ناسا هستند.
ناسا در آخرین دوره جمع آوری بودجه برای فاز دوم برنامه NIAC (برنامه سالانه آژانس که از طرحهای ارسالی دانشمندان استقبال میکند)، هشت پروژه را انتخاب کرده که در حال حاضر تمایل به انجام سه برنامه از آن را دارد.
یکی از این پروژه‌ها استفاده از رباتها برای بررسی حالتهای زندگی در فضا است و دیگری استفاده از جو سیارات برای کم کردن سرعت فضاپیما بوده که برای ماموریت‌های فضایی مقرون به صرفه است. آنها این کار را با استفاده از یک پوشش انجام میدهند که میتواند ۹۹.۹ درصد از انرژی خورشید را برای ذخیره سازی برودتی بلند مدت منعکس کند و این کار اکسیژن مایع و سایر مواد شیمیایی را به مریخ و سیارات دیگر منتقل خواهد کرد.
یکی دیگر از این برنامه ها ساخت یک زیستگاه قابل سکونت در فضا است که این سکونتگاه میتواند به پایگاهی مفید برای توقف طولانی فضانوردان تبدیل شود.
این پروژه در حال حاضر با بررسی امکان ساخت در خارج از مدار ماه شروع خواهد شد، اما محققان میگویند که در صورت موفقیت، این سازه میتواند تقریبا در هر نقطه‌ای بنا شود.
یکی از چالشهای فضانوردان فرود روی مریخ بدون سوختن و آسیب دیدن است. این پوسته مغناطیسی فضایی که Magnetoshell نام دارد یک میدان مغناطیسی در اطراف یک فضاپیمای مریخ را بوجود خواهد آورد. محققان امیدوارند که تعامل بوجود آمده بتواند مانند ترمز دوم فضاپیما عمل کرده که سرعت آن را کاهش داده و مصرف سوخت آن را پایین بیاورد.
طرح های اولیه بر فرود روی مریخ و نپتون متمرکز شده بودند. در حال حاضر محققان قصد دارند Magnetoshell را برای ماموریت های سرنشین داری حتی فراتر از این دو سیاره در سراسر منظومه شمسی بررسی کنند.
ساخت این محفظه به حمایت پزشکی فضانوردان کمک خواهد کرد.


برنامه‌ دولت آمریکا برای بررسی نقش میکروبها در زندگی موجودات
کاخ سفید ۱۲۱ میلیون دلار به انجام پژوهش‌هایی برای تعیین نقش میکروب‌ها در زندگی موجودات مختلف اختصاص داده است.
در حال حاضر، کاخ سفید یکی دیگر از پروژه‌های بلندپروازانه خود به نام طرح ملی میکروبیوم را آغاز کرده که هدف آن بررسی دقیق‌تر جهان کوچک میکروبها است.
میکروبیوم‌ها یا جوامع میکروب‌ها که در درون و روی بدن انسانها، حیوانات، گیاهان و در هر مکانی که با چشم غیر مسلح دیده نمیشوند زندگی میکنند، اثر زیادی بر زندگی ما دارند. آنها همچنین میتوانند در سلامت ما،رشد بیشتر یا توقف رشد گیاهان و تغییر آب و هوا موثر باشند.
جف میلر، میکروب شناس از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اظهار کرد: ما در حال راه اندازی پروژه هایی هستیم که رابطه‌های علت و معلول را مورد بررسی قرار میدهد. ما همبستگی فوق العاده جالب بین یک نوع خاصی از جامعه باکتریایی و چاقی یا دیابت نوع دوم را یافتیم یا ارتباط آن با رشد گیاهان را مورد بررسی قرار دادیم. این پروژه میتواند تعیین کند که آیا این شرایط ناشی از وجود میکروبهای خاص بوده و یا اینکه وجود این میکروب‌ها ناشی از وجود این شرایط هستند.
همچنین این پژوهش میتواند به توسعه ابزارهای مختلف برای تحقیقات میکروبی، از جمله ابزاری که بتواند یک گونه خاص را بدون آسیب رساندن به گونه های دیگر از بین ببرد، کمک کند.
دولت آمریکا ۱۲۱ میلیون دلار را به این پروژه اختصاص داده که در حال حاضر بخشی از بودجه سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور آمریکا است. ۴۰۰ میلیون دلار دیگر این پروژه از سازمان های غیر دولتی، از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده است. این سازمان ۱۰۰ میلیون دلار را بیش از چهار سال به توسعه ابزاری اختصاص داده‌ که میتواند برای بررسی نقش میکروبها در زندگی انسان و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.


استفاده از باکتری‌های مهاجم برای مقابله با ابرمیکروب‌ها
یک تیم تحقیقاتی با استفاده از بودجه مرکز تحقیقات دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) در حال بررسی راه‌های جدیدی هستند تا بجای استفاده از دارو و بوسیله باکتری‌های مهاجم به جنگ با میکروب‌ها بپردازند.
باکتریهای مهاجم نوع خاصی از باکتری‌های درنده هستند که حریصانه موجودات زنده تک سلولی همتای خود را میبلعند.
در واقع، باکتری‌های مهاجم هیچ مشکلی در نابودی برخی از مهمترین اشکال میکروب‌های مقاوم در برابر دارو ندارند.
سازمان بهداشت جهانی WHO ، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری CDC و موسسه ملی سلامت NIH همگی بر این باورند که پاتوژنهای مقاوم در برابر دارو بزرگترین عامل گرم شدن کره زمین هستند.
محققان در این پژوهش به دنبال استفاده از باکتریهای مهاجم به عنوان یک آنتی بیوتیک زنده هستند.
در چند سال گذشته، محققان آزمایش‌های مختلفی را برای یافتن دو باکتری مهاجم بدلوویبریو و میکاویبریو در برابر برخی از مرگبارترین پاتوژن‌های انسانی انجام دادند.
این باکتری‌های مهاجم میتوانند در مبارزه با آلودگی درجاییکه آنتی بیوتیک‌ها در مبارزه با میکروبها ناتوان باشند، کمک کنند.
تلاش‌های آزمایشگاهی میکروبیولوژیست‌های آمریکایی بر این اساس است که با بررسی دو نوع از باکتری‌های مهاجم تعداد زیادی از عوامل بیماری‌زای شناخته شده را نابود کنند.
باکتری بدلوویبریو قابلیت این را دارد که حتی زمانیکه میکروبها به لایه‌های زیستی تبدیل میشوند، آنها را از بین ببرد. آنها به این لایه‌های زیستی چسبیده، آنها را سوراخ کرده و وارد آن میشوند و شروع به تجزیه آنها میکنند. پس از این کار هر یک سلول حدودا به ۸۰ سلول تقسیم میشود.
باکتری میکاویبریو از یک حالت کاملا متفاوت اما به همان اندازه هولناک برای حمله به این میکروبها استفاده میکند. این باکتری مهاجم خود را به خارج از شکار خود متصل کرده و مانند یک خون آشام شروع به مکیدن طعمه خود میکند.
تحقیقات نشان داده که هر یک از این باکتری‌های مهاجم میتوانند طیف گسترده‌ای از ارگانیسم‌های بیماری، از جمله سودوموناس، که باعث عفونت زخم شده و ویبریوکلرا را از بین ببرند.
آزمایشات سیستماتیک محققان حاکی از آن است که هر دو باکتری مهاجم دارای کارآیی های قابل توجهی هستند. باکتری بدلوویبریو قادر است ۶۸ تا ۸۳ نوع از باکتری‌های آزمایش شده را نابود کند، باکتری میکاویبریو نیز میتواند ۵۷ تا ۸۹ نوع از آنها را از بین ببرد.
بعنوان مثال، کلبسیلا پنومونیا و پسودوموناس آئروگینوزا دو عامل بیماری‌زای مشهور التهابات ریوی که به ویژه در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیکی به سختی قابل درمان هستند از طعمه‌های بالقوه این باکتری‌های مهاجم محسوب میشوند.
با توجه به گسترش باکتری‌های مقاوم، محققان در جستجوی جایگزین‌هایی برای آنتی‌بیوتیک‌های رایج هستند که به بدن انسان ضرری نرساند و از عوارض جانبی کمتری برخوردار باشد. به همین دلیل استفاده از باکتری‌های مهاجم مانند بدلوویبریو یا ویروس‌هایی از گروه باکتریوفاژها که آنتی بیوتیک‌های زنده هستند، از سال‌ها پیش مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.


بیماران دیابتی از تزریق انسولین خلاص میشوند
محققان آمریکایی یک درمان جدید ابداع کردند که میتواند بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ را از درد تزریق‌های انسولین رها کند.
محققان دانشکده علمی دانشگاه واشنگتن و دانشگاه هاروارد موفق شدند سلول‌های بنیادی مبتلایان به دیابت نوع ۱ را به سلول‌های بتای جدید تبدیل کنند که مسئول ترشح انسولین هستند.
این یافته‌ها نشان‌دهنده یک رویکرد شخصی‌سازی شده برای درمان بیماران با بافت خود آن‌ها است. چنین روشی بطور چشمگیری خطر واکنش سیستم ایمنی را کاهش خواهد داد.
دیابت نوع یک یا دیابت دوران جوانی معمولا در کودکی آغاز میشود. بیماران مبتلا به این نوع دیابت نمیتوانند انسولین خود را به دلیل کمبود سلول‌های پانکراسی تولید کنند. آن‌ها باید بر تزریق‌های دردناک انسولین برای حفظ قند خون و هضم غذا تکیه کنند.
این تحقیق که در مجله Nature Communications منتشر شده،‌ نشان داد که سلول‌های جدید می‌توانند در زمان مواجهه با قند، انسولین تولید کنند.
دانشمندان مدعی هستند که سلول‌های بتای مشتق شده از سلول بنیادی میتواند سه تا پنج سال آینده برای تحقیقات انسانی آماده شود.


رباتی که میتواند سوزن نخ کند!
تیمی از محققان دانشگاه نورث‌وسترن، مرکز تحقیقات دیزنی، دانشگاه کاتولیک امریکا و دانشگاه کارنگی ملون توانستند ظرافت و دقت انسانی را به رباتها انتقال دهند.
یک نوع جدید از انتقال هیدرواستاتیک که خطوط هیدرولیک و پنوماتیک را با هم ترکیب میکند، میتواند به شکل ایمن و دقیقی بازوهای ربات را حرکت داده و به آنها ظرافت لازم برای برداشتن یک تخم‌مرغ بدون شکستن آن را بدهد.
این انتقال تقریبا بدون اصطکاک و خلاصی بوده که دقت بسیار بالا برای وظایفی مانند نخ کردن سوزن را به ربات ارائه میکند.
انتقال هیبریدی امکان کاهش تعداد خطوط هیدرولیکی بزرگ را که یک سیستم هیدرولیک کامل نیاز دارد، به نصف فراهم میکند. از این رو اندام رباتیک میتوانند سبک تر و کوچک تر ساخته شوند.
جزئیات انتقال جدید و تنه بالایی ربات انسان‌نمای این محققان در نشست رباتیک و اتوماسیون موسسه مهندسان برق و الکترونیک در استکهلم ارائه خواهد شد.


رابطه لمس تلفن همراه و فاش شدن شخصیت
تلفن همراه اطلاعات زیادی از ما دارد. روزانه، ماهانه و سال‌هاست که با روش و شخصیت ما آشناست، به گوشی خود دقت کنید. گوشی همراه شما از زنگ انتخابی گرفته تا نحوه قفل کردن و پس زمینه خصوصیات شما را بیان میکند.
یکی از این موارد قفل کردن گوشی است که بسیار ساده است. اگر دقت کنید خواهید دید روش انتخابی شما با دیگران متفاوت است. پنج روش متفاوت برای قفل کردن وجود دارد که فاش‌کننده شخصیت است. به موارد ذیل توجه کنید.

  • کشیدن انگشت روی صفحه از سمت راست:
    کشیدن انگشت به سمت راست بیانگر احساس قدرت است. شما شخصی خلاق و اجتماعی هستید. در برابر انتخاب خود فکر میکنید و میدانید هر چیزی بر زندگی شما بازتاب دارد.
  • کشیدن انگشت روی صفحه به سمت پایین:
    شما شخصی معتدل، لایق و باهوش هستید. شما به موفقیت‌های شغلی و شخصی تمایل دارید.خلاق و بلند پرواز هستید و برای رسیدن به موفقیت گام‌های بلند برمیدارید.
  • کشیدن انگشت روی صفحه از سمت چپ:
    شما در تجارت موفق خواهید بود. شخصی کاری، لایق و پرطاقت هستید.
  • کشیدن انگشت روی صفحه به سمت بالا:
    شما شخص مثبت‌اندیشی هستید و نمیتوانید ناراحتی دیگران را ببینید. تمام انرژی خود را برای برطرف کردن نیاز دیگران گذاشته و به آنچه فکر میکنید میرسید. همیشه در عرصه حاضر هستید.
  • استفاده از هر دو انگشت در یک زمان:
    برای شما اتمام هر کاری مهم است. شما همیشه در مورد توانایی و زمان غلو میکنید. خود را مسئول میدانید و به همین دلیل همیشه زیر فشار و مشغول هستید.

غلبه اندروید به iOS

بعد از اینکه اپل امسال به اندازه کافی بدبیاری آورد، حالا به گوش میرسد که گوشی‌های هوشمند اندروید سهام بازار بز‌رگ‌تری را نسبت به اپل در سراسر جهان تشکیل میدهند.
بر اساس آخرین آمار سهام بازار برای اولین سه ماهه ۲۰۱۶، در حالی که iOS اپل بازار را از دست داده است، اندروید در آمریکا، اروپا و چین رشد کرده است.
در پنج بازار مهم اروپا (انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا) سهم بازار اندروید در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته تا ۷۵.۶ درصد افزایش یافت.
اندروید ۶۵.۵ درصد از سهم آمریکا را تصرف کرد که در مقایسه با سال گذشته ۷.۳ درصد افزایش داشت و در مناطق شهری اصلی چین، گوشی‌های اندروید ۷۷ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش داشت.
در آمریکا، گلکسی S7 سامسونگ ظاهرا شروعی قوی داشته و موجب افزایش سهام اندروید شده و با وجود حضور کوتاهی در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۶، پنجمین دستگاه پرفروش در این دوره بوده و ۴.۲ درصد فروش را تشکیل داده است.
حالا همه نگاه‌ها روی آیفون SE است که اگرچه ارزان‌ نیست، اما کم‌قیمت‌ترین آیفونی است که اپل در سال جاری ارائه کرده است. تحلیل‌گران منتظرند ببینند که آیا این محصول میتواند کاهش سهام بازار اپل را معکوس کند.


پیش بینی مخترع موبایل از آینده شارژ گوشی های همراه
مخترع اولین گوشی همراه گفت: در آینده ای نزدیک شاهد بر طرف شدن مشکل شارژ گوشی همراه خواهیم بود.
“مارتین کوپر” مخترع نخستین گوشی همراه در مصاحبه با “سی ان ان” گفت: امروزه مشکل اصلی گوشی های همراه تمام شدن شارژ و عدم دسترسی در هر مکانی به شارژ کردن آنها است.
“کوپر” معتقد است که این مشکل روبه افزایش است.
وی در ادامه گفت: این را در نظر بگیرید که در آینده بدن ما با گجت های مختلفی از قبیل عینک، ساعت و لباس های هوشمند پوشیده میشوند و شارژ کردن آنها به یک معضل تبدیل خواهد شد.
مخترع نخستین تلفن همراه اضافه کرد: در حال حاضر شرکت های الکترونیکی زیادی روی این قضیه تمرکز کردند تا گجت ها دارای شارژ همیشگی باشند. هر کدام از آنها راه حل هایی را هم پیشنهاد کردند. برای مثال در شیوه ارائه شده Wi-Charge میتوان در سقف تجهیزاتی را نصب کرد که با ارسال سیگنال های لیزری و اتصال آن به گوشی همراه، مشکل شارژ حل شود یا در روش U-Beam میتوان با استفاده از امواج صوتی به شارژ گوشی های هوشمند دست یافت.
اما “مارتی کوپر” بر این باور است که شرکت “Energous” برنده این فناوری خواهد بود. این شرکت قصد دارد با فرکانس های رادیویی به شارژ گوشی های همراه به پردازد. در این شیوه قرار است امواج رادیویی در راستای دوباره پر کردن انرژی باتری تبدیل شوند.
در واقع گجت های الکترونیکی با مجهز شدن به یک گیرنده خاص میتوانند این امواج را به دست آورند.
به گفته “کوپر” این یک داستان علمی تخلیلی نیست و در آینده شاهد این فناوری خواهیم بود و در هر جایی گجت های الکترونیکی میتوانند به راحتی شارژ شوند.


آمریکایی‌ها آفلاین شدند!
به دلیل افزایش نقض حریم شخصی افراد در فضای سایبری آمریکا، موجی از ترس و نگرانی باعث آفلاین شدند آمریکایی ها شده است.
بر اساس بررسی سازمان مخابرات و اطلاعات ملی آمریکا در حدود نیمی از آمریکایی ها به دلیل هک شدن اطلاعات افراد در موارد بی شمار، نسبت به استفاده از اینترنت ترس دارند.
در نتیجه این بررسی مشخص شد که تعداد زیادی از آمریکایی ها نسبت به رفتن در فضای مجازی نگران هستند و از به خطر افتادن امنیت حریم شخصی خود میترسند.
بر اساس این تحقیق ۲۹ درصد آمریکایی ها از انجام فعالیت های بانکی بصورت آنلاین خودداری و ۲۶ درصد دیگر هم از خرید آنلاین دوری میکنند.
۱۹ درصد کسانیکه در آمریکا اقامت دارند حتی از ارائه نظرات بحث برانگیز خود در فضای مجازی اجتناب میکنند و گروهی هم از گذاشتن پست در صفحه شخصی خود بیم دارند.
۶۳ درصد افراد نگران سرقت هویت خود هستند و ۴۵ درصد نیز نسبت به کلاهبرداری اینترنتی دلهره دارند.
همچنین ۱۸ درصد آمریکایی ها نسبت به جمع آوری اطلاعات شخصی خود توسط دولت این کشور احساس نارضایتی میکنند.
بر پایه این گزارش، بی اعتمادی به فضای مجازی در میان آمریکایی ها و عدم احساس امنیت در حریم شخصی آنها روز افزون است.


برنامه تقویم مایکروسافت بازنشسته شد
مایکروسافت که سال گذشته از ادغام برنامه تقویم سانرایز خود با برنامه اوت لوک خبر داده بود حالا قصد دارد این برنامه را در ماه آگوست بازنشسته کند.
مایکروسافت یک سال قبل، بعد از خرید شرکت Sunrise مالک برنامه تقویم آن شد ولی عدم محبوبیت برنامه یاد شده باعث شده تا این شرکت تصمیم به حذف آن از فروشگاه آنلاین خود طی روزهای آینده و در نهایت توقف کامل پشتیبانی از آن بگیرد.
البته برنامه های مایکروسافت برای ادغام Sunrise با برنامه ایمیل اوت لوک کماکان ادامه دارد و مهندسان دو طرف در حال همکاری با یکدیگر در این زمینه هستند.
این شرکت همچنین قصد دارد برنامه تقویم خود در اوت لوک برای اندروید و iOS را هم ارتقا دهد و به همین منظور از سازگار کردن اوت لوک با Facebook، Evernote و Wunderlist خبر داد.
از جمله دیگر برنامه های مایکروسافت که قرار است به امکانات برنامه تقویم مجهز شوند میتوان به نسخه تجاری اسکایپ و وان نوت اشاره کرد.

منبع: شبکه خبری فناوری نوین