Search
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • :
  • :

نقشه ذهنی و کاربردهای آن – قسمت ۱

نقشه ذهنی و کاربردهای آن – قسمت ۱

در مطلب دیگری که در مورد نقشه ذهنی بود، اشاره شد که برای نظم دادن به افکار پراکنده و همین‌طور برای به یادسپاری مطالب از نقشه ذهنی یا مایندمپ استفاده‌های خوبی می‌توان کرد.

شاید باور کردنش کمی دشوار باشد ولی با استفاده از همین نقشه ذهنی، شرکت بوئینگ در سال ۱۹۹۳، ۱۱ میلیون دلار صرفه‌جویی کرد. این نقشه ذهنی ۶ متر طول داشته است. همچنین ۸ هفته استفاده از نقشه ذهنی در یک دانشگاه باعث رشد ۷۰ درصدی دانشجویان شد.

نقشه ذهنی و کاربردهای آن
نقشه ذهنی برای کارهای ساده و دشوار قابل پیاده‌سازی است. یادم هست در زمانی که می‌خواستیم یک میهمانی بزرگ خانوادگی را برگزار کنیم، از نقشه ذهنی استفاده کردیم و نتایج خوبش را دیدیم.

یکی از کاربردهای نقشه ذهنی، انتقال طرح‌ها و ایده‌های ذهنی‌مان به دیگران است. خیلی از اوقات ایده‌های خوبی در مورد یک موضوع مشخص در ذهن داریم ولی نمی‌توانیم آن‌طور که مناسب است، آن‌ها را به دیگران منتقل کنیم؛ با کمک نقشه ذهنی به‌راحتی و به‌سرعت می‌توان این کار را انجام داد.

نقشه ذهنی کمک می‌کند که زوایای دیده نشده در طرحی که در ذهنمان داریم، هویدا شوند. همین‌طور وقتی از نقشه ذهنی استفاده می‌کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که طرح ما آن‌قدرها هم که خودمان فکر می‌کردیم بزرگ و ترسناک نیست!

در مبحث مدیریت زمان، یکی از مواردی که مطرح می‌شود این است که: «ذهن محل تولید ایده‌هاست و نه نگهداری آن‌ها» و بیان می‌شود که باید ایده‌ها، فکرها و هر چیزی که ذهنمان را مشغول کرده است، روی کاغذ پیاده‌سازی کنیم تا بتوانیم برای آن‌ها فکری بکنیم؛ و اینجا بازهم نقشه ذهنی یکی از ابزارهای مفیدی است که می‌تواند کارساز باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید مطلبی بنویسید؛ متن سخنرانی‌تان را آماده کنید و یا در کلاسی تدریس کنید. معمولاً در این مواقع ذهن ما پر است از ایده‌ها و حرف‌های مختلفی که نیاز به منسجم کردن و نظم دادن دارند. بله درست حدس زدید، بازهم نقشه ذهنی از ابزارهای خوبی است که به داد ما می‌رسد.

اما چطور از این ابزار خوب استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی های نقشه ذهنی این است که به‌سادگی و با داشتن یک کاغذ و قلم می‌توانید یک نقشه ذهنی خوب تهیه کنید.

کافی است ایده اصلی را در مرکز بنویسید. برای هر موضوع اصلی مربوط به ایده مرکزی، یک شاخه بکشید و موضوع را بنویسید؛ و سپس همین کار را برای موارد فرعی‌تر ادامه دهید. قوانینی هم هست برای اینکه این نقشه ذهنی اثرگذارتر و بهتر شود. مثلاً استفاده از رنگ‌های مختلف، استفاده از تصاویر و … ولی پیشنهاد من این است که خیلی اسیر این قوانین نشوید و شروع کنید.

منبع: مدیران ایران




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *