چکیده
چیزی را که نتوانیم کنترل کنیم، نمیتوانیم مدیریت نماییم و نیز چیزی را که نتوانیم اندازهگیری کنیم، نمیتوانیم کنترل نماییم، از اینرو تعیین مدلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش امری مهم و حیاتی است.هدف این پژوهش توسعه وگسترش مدلی بهمنظور ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و دریافت نظرهای متخصصان از طریق مصاحبههای عمیق و بررسی آنها، سنجههای تأثیرگذار بر اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی استخراج شدند. در پژوهش حاضر دادهها بر اساس فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی توسعه یافته فازی بهعنوان یک فرآیند تصمیمگیری چند شاخصه تحلیل شدهاند. در مجموع ۳۴ زیر معیار در قالب ۶ معیار اصلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی تعیین شدند. نتایج تجزیه و تحلیلها بیانگر این مطلب است که معیار “منابع انسانی” با کسب رتبه اول، بیشترین اهمیت را در ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در سازمانهای پژوهشی دارد. در پایان از مدل مذکور برای ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در ۹ مرکز پژوهشی ایران استفاده شد.
نویسندگان: بیژن نهاوندی ,رضا فرهی, سید علیرضا کزازی, نوید جعفری نژاد
منبع:نشریه مدیریت فناوری اطلاعات
تعیین و اولویتبندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمانهای تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی)
۱۳۹۴-۰۷-۱۲مدیریت فناوری اطلاعات۰
مطلب قبلیسنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن
مطلب بعدیروششناسی تغییر مدل کسبو کار بر اثر ورود فناوری موبایل به سازمان
مطالب مشابه
-
رتبهبندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
-
شناسایی و انتخاب چارچوب مناسب معماری سازمانی برای یک سازمان بیمهگر مجازی
-
رتبهبندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) مقاله ۱، دوره ۳، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۰، صفحه ۱-۱۸