Search
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • :
  • :

بررسی هم‌راستایی قابلیت‏ ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزایای هوش تجاری (‌مطالعۀ موردی: شرکت‏ های کوچک و متوسط شهر تهران)

بررسی هم‌راستایی قابلیت‏ ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزایای هوش تجاری (‌مطالعۀ موردی: شرکت‏ های کوچک و متوسط شهر تهران)

چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان هم‌راستایی قابلیت‏ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزیت‎های هوش تجاری بر‌اساس مدل بلوغ گارتنر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی به‎شمار می‎رود و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را ۱۴۹ شرکت کوچک و متوسط شکل داده است که براساس جدول مورگان با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای، نمونه‏ای با حجم ۱۰۸ شرکت انتخاب شد و در‌نهایت با جمع‏آوری ۱۰۰ پرسشنامه از این شرکت‏ها، مدل‎سازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش به‎کار برده شد. نتایج نشان می‌دهد میان قابلیت‏های هوش تجاری و اجزای آن رابطۀ معنادار وجود دارد و متغیر تعدیل‏کنندۀ سطوح بلوغ هوش تجاری، در این زمینه تأثیری ندارد. همچنین تنها میان قابلیت‏های هوش تجاری و مزیت‎های آن رابطۀ مستقیم وجود دارد و متغیر میانجی اجزای هوش تجاری، نمی‏تواند رابطۀ غیرمستقیمی میان قابلیت‏های هوش تجاری و مزیت‎های هوش تجاری برقرار کند، از این رو هیچ رابطۀ معناداری میان اجزای هوش تجاری و مزیت‎های آن مشاهده نشد.

نویسندگان: سمیه بخشنده ، محمد حسین رحمتی
جهت دریافت فایل pdf کامل مقاله اینجا کلیک فرمائید.
منبع: پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *